Szaúd-Arábia – érdekességek és praktikus információk egy szaúdi körutazáshoz

2024.02.11

2023 novemberében két teljes hetet töltöttünk el az Arab-félsziget legnagyobb és a világ 12. legnagyobb (önálló) országának intenzív felfedezésével, aminek úgy vágtunk neki, ahogy a legjobban szeretünk és általában szoktunk utazni: saját szervezésben, kettecskén, bérautóval és egy-egy hátizsákkal, szabadon, kötetlenül, járatlanabb ösvényeken is barangolva. Több, mint 5.000 km-t tettünk meg csak közúton, bérautóval, leírva egy nagy kört az országban, melynek során 9 városban töltöttünk el egy vagy több éjszakát. Rengeteg autentikus és különleges élményben volt részünk, bejártunk 5 világörökségi helyszínt, és felfedeztünk minden lehetséges látnivalót, amit fel tudtunk fűzni erre az az útvonalra. Egy klasszikus road tripet csináltunk tehát, melynek során nagyon jól éreztük magunkat, hiszen egyértelműen ez a kedvenc utazási formánk. Összességében nem lett a kedvenc országunk Szaúd-Arábia, de sok érdekes tapasztalattal gazdagodtunk, felfedeztünk olyan egyedi helyeket és kuriózumokat, melyek nincsenek máshol a világon, s amelyekért abszolút érdemes volt elutazni ide. Hálásak vagyunk, hogy megvalósult ez az álmunk is, és a terveink szerint végig tudtuk csinálni ezt az utazást is.

Az utazás során szerzett élményeinkről és a bejárt helyszínekről, látnivalókról részletes leírást találtok az előző két blogcikkben ITT és ITT, melyekben megneveztem és röviden jellemeztem a szállásainkat is, ami által pontosan végigkövethető az útitervünk. Ebben a bejegyzésben pedig összefoglalom a főbb érdekességeket az országról és a legfontosabb gyakorlati tudnivalókat egy szaúdi körutazással kapcsolatban.

MILYEN ORSZÁG SZAÚD-ARÁBIA?

Szaúd-Arábia a közel 300 éves történelme során a világ egyik legelzártabb és legkonzervatívabb muszlim országaként volt ismert, ahová csak üzleti vízummal és a speciális zarándokvízummal lehetett utazni, mígnem 2019-ben megnyitotta kapuit a turizmus előtt. Azóta sok reformot bevezettek, a szabályok folyamatosan lazulnak, igyekeznek fellendíteni a turizmust és csábító képet kialakítani az országról. A több évszázados bezártság azonban nem tűnik el nyomtalanul. Több országrészben még mindig ismeretlen fogalom a turizmus, és a helyiek egy nagyon zárt, kulturálisan homogén közösséget alkotnak. Az ország remek adottságokkal és anyagi lehetőségekkel rendelkezik ahhoz, hogy felpörgessék a turizmust, de hosszú időnek kell még eltelnie ahhoz, hogy egy valóban és minden aspektusában nyitott, befogadó környezetet tudjanak teremteni a külföldi látogatók számára. Szaúd-Arábia jelenleg még egy kevésbé ismert, különleges, autentikus légkörű ország, amit egyelőre még nem fertőzött meg a tömegturizmus, így mindenképp érdemes mielőbb célba venni és felfedezni.

Íme, 10 érdekesség Szaúd-Arábiáról, ami egyúttal körvonalazza, hogy milyen is ez az ország, és melyek a legfontosabb látnivalói:

1. Szaúd-Arábia az iszlám vallás szülőhelye. Itt található az iszlám világ 2 legszentebb városa a világ 2 legnagyobb mecsetével: Mekka és Medina.

2. A legkonzervatívabb muszlim országban a törvényhozás és az igazságszolgáltatás is az iszlám vezérelvén, a saríán alapszik.

3. Az ország zászlajában szereplő szöveg szerint: "Nincs más isten, csak Allah, és Mohamed az Ő prófétája."

4. A Szaúdi Királyság a közel 300 éves történelme során a világ egyik legelzártabb és legkevésbé ismert országa volt, ahol a nők jogait korlátozták, és rendszeresek voltak a nyilvános kivégzések.

5. 2019-ben az ország megnyitotta határait a turizmus előtt, hogy diverzifikálja az olaj alapú gazdaságot.

6. Azóta sok reformot bevezettek: a nők ma már vezethetnek autót, utazhatnak külföldre egyedül, s nem kötelező abaját és hidzsábot viselniük. A gyámság intézménye viszont továbbra is létezik, tehát bizonyos dolgokban továbbra is korlátozzák és kiskorúsítják a nőket. A házasságkötéshez például a férfi gyámjuk (pl. apjuk vagy bátyjuk) engedélyére van szükség.

7. Szaúd-Arábia a világ 12. legnagyobb önálló országa, melyen keresztülhalad a Ráktérítő.

8. Területének túlnyomó többségét sivatag teszi ki, beleértve a világ legnagyobb egybefüggő sivatagát, a Rab-el-Hálit (más néven Empty Quarter).

9. A helyi kultúra szerves része a tevekereskedelem. Buraydah városában található a világ legnagyobb tevepiaca, ahol minden reggel több ezer teve cserél gazdát.

1`0. Szaúd-Arábia jelképe a datolyapálma, mely az ország címerében is szerepel, és a növekedést, frissességet szimbolizálja. Al Ahsa környékén található a világ legnagyobb oázisa, ami 3 millió datolyapálmának ad otthont.

UTAZÁS SZAÚD-ARÁBIÁBA: VÍZUM, REPJEGY

Mióta az ország megnyitotta határait a turizmus előtt, azóta egy egyszerű turistavízummal utazhatunk Szaúd-Arábiába, amit online lehet igényelni az ország hivatalos turisztikai weboldalán. Az igénylés mindössze néhány percet vesz igénybe, a személyes adatok mellett egy igazolványképet is fel kell töltenünk magunkról, majd a vízumdíj kifizetése és az igénylés elküldése után néhány órával megküldik e-mailben a vízumot, amit célszerű kinyomtatva magunknál tartani az utazás teljes időtartama alatt, hiszen kérhetik a rendőrök egy közúti ellenőrzésnél vagy a recepciósok a szállásokon való bejelentkezéseknél. A turistavízum ára változó, a bevezetése óta már csökkent az ára, de még így is elég drága, viszont a kibocsátástól számított egy évig érvényes, és többszöri belépésre jogosít, tehát akár többszöri utazáshoz is fel lehet használni.

Jelenleg a magyar székhelyű Wizzair légitársasággal könnyen, gyorsan és költséghatékonyan eljuthatunk Szaúd-Arábiába, hiszen az ország több nagyvárosába is üzemeltet heti több közvetlen járatot Budapestről és Bécsből egyaránt, a repjegyet pedig szinte fillérekért ki lehet fogni.

SZÁLLÁS, ÉTKEZÉS, AUTÓBÉRLÉS, KÖZLEKEDÉS

Összesen 9 szállásunk volt 15 nap leforgása alatt, melyeket a Bookingon foglaltunk, ami ugyanúgy működik Szaúd-Arábiában is, mint más országokban, tehát szállások széles kínálata megtalálható rajta. Zömmel olcsóbb, egyszerűbb, 2-3 csillagos, városi hotelekben szálltunk meg, melyek kiválasztásánál olyan praktikus szempontokat vettünk figyelembe, mint a biztonságos parkolási lehetőség és a jó elhelyezkedés. Szerencsére nem volt semmi fennakadás, minden a lehető legnagyobb rendben zajlott.

Mivel folyamatosan úton voltunk az országban, ezért az étkezéseket általában spontán módon, útközben oldottuk meg. Egyébként sem szoktunk túl nagy hangsúlyt fektetni a gasztronómiára, s ezúttal is inkább a praktikusság és a gazdaságosság voltak a fő szempontok. Több szállásunkon a szobaár tartalmazta a reggelit, napközben bekaptunk valamit a helyi piacokon, ittunk egy gyümölcsturmixot vagy cukornádlevet az utcán, este pedig főként gyorséttermekben ettünk. 2-3 naponta bementünk egy szupermarketbe venni vizet, gyümölcsöt meg egy kis nassolnivalót a következő napokra, hogy az autóban is mindig legyen nálunk elegendő víz és élelem.

Autót a legnagyobb helyi autókölcsönzőnél, a Yelo cégnél béreltünk. Az applikációjukban nagyon egyszerűen lehet foglalni, esetleg adatokat módosítani. Minden gyorsan és gördülékenyen zajlott, elégedettek voltunk velük. Kérték a nemzetközi jogsit, és zároltak kauciót a hitelkártyán, amit a leadás után pár nappal feloldottak. Noha nem tudtunk hivatalosan hozzáadni második sofőrt a bérleti szerződéshez, az ügyintéző biztosított róla, hogy mindketten nyugodtan vezethetünk, nem lesz belőle gond, így ennek megfelelően végig felváltva vezettünk.

A nagyvárosokon kívül Szaúd-Arábia egy eszményi hely egy autós körúthoz, hiszen kiváló minőségű utak, többnyire sík terep, gyér forgalom és gördülékeny haladás jellemzi az országot. Az ingyenes úthasználat és az olcsó üzemanyag miatt pedig abszolút rentábilis autóval megtenni nagyobb távokat, ezért is terveztük így ezt a körutat. Aki szívesen és jól vezet, élvezettel tekerheti itt a kilométereket, ahogy mi is tettük, hiszen azon kívül, hogy ez nálunk szakmai ártalom, továbbra is azt valljuk: így lehet a legtöbbet látni egy országból. A nagyvárosokban viszont borzasztó a közlekedési morál. Farkastörvények uralkodnak: akinek nagyobb a terepjárója, és erőszakosabb, annak van elsőbbsége. Számtalanszor bevágtak vagy kikanyarodtak elénk a semmiből, irányjelzés nélkül, és csak a mi lélekjelenlétünkön múlt, hogy nem lett koccanás. Mivel Szaúd-Arábia a világ 12. legnagyobb országa, és területének túlnyomó többségét sivatag teszi ki, így a városokon kívül óriási kietlen területek vannak. Előfordul, hogy több száz kilométeren keresztül szó szerint semmi nincs, csak a sivár és perzselő sivatag, ezért veszélyes is lehet óvatlanul és felkészületlenül nekivágni nagyobb távolságoknak. Mindig legyen az autóban víz és élelem, rendszeresen ellenőrizzük az autó műszaki állapotát, és ne hanyagoljuk el a tankolást, ha meglátunk egy benzinkutat! A sebességtartásra viszont kínosan kell ügyelni, ugyanis még a legkietlenebb utak a sivatag közepén is fel vannak szerelve sebességmérő kamerákkal. A táblákon pedig keleti arab számokkal van feltüntetve a sebesség, úgyhogy ezeket a számjegyeket is célszerű megtanulni.

INTERNET, PÉNZÜGYEK

EU-n kívüli utazásoknál általában szoktunk venni helyi SIM-kártyát, ezúttal viszont kipróbáltuk az AIRALO eSIM-et, amit nagyon egyszerűen lehet telepíteni a telefonra, miután az applikációban kiválasztottuk és megvettük a nekünk megfelelő adatcsomagot. Lehet, hogy nem ez a legolcsóbb módszer, hiszen a reptéren általában valamivel olcsóbban lehet venni fizikai kártyát az adott országban, de mindenesetre nagyon kényelmes és praktikus megoldás, hiszen nem kell fizikailag cserélgetni a kártyát, és az országba való megérkezéskor rögtön van internetünk, így sok időt és kényelmetlenséget megspórolhatunk vele. Már otthon telepítettem, majd az országba való megérkezés után csak bekapcsoltam a vonalat, a hálózat pedig prímán működött mindvégig. Van egy kedvezménykódom, aminek használatával kapsz 3$ kedvezményt a következő vásárlásból. Ha kipróbálnád, használd a MARIA1553 kódot!

Az országba való megérkezés után váltottunk némi készpénzt is, mivel nem szeretünk csak a bankkártyára hagyatkozni, hiszen bármikor adódhat olyan helyzet, hogy nem tudunk kártyával fizetni. Ez Szaúd-Arábiában is beigazolódott, ugyanis sok helyen csak a helyi bankkártyát (Mada) fogadják el, Visa és Mastercard kártyákkal nem tudunk fizetni, tehát mindenképp érdemes elegendő mennyiségű készpénzt is magunknál tartani. Aranyszabály, hogy érdemes dollárt vagy eurót vinni magunkkal és azt átváltani helyi valutára, ami nemcsak a kedvezőbb árfolyam miatt célszerű, hanem azért is, mert Európán kívül lényegében sehol nem tudjuk átváltani a magyar forintot, mivel a legtöbb EU-n kívüli ország pénznemével nem konvertibilis. Szaúd-Arábia hivatalos pénzneme a szaúdi riál (SAR), melynek jelenlegi árfolyama: 1 SAR = kb. 93 HUF.

KULTÚRA, KÖZBIZTONSÁG, NYELV, KOMMUNIKÁCIÓ

Szaúd-Arábia a kettősségek és végletek világa. Egyes országrészekben luxusszállásokkal, fine dining éttermekkel és menő programokkal csalogatják a turistákat, míg más városok továbbra is egy elképesztően zárt világot alkotnak a vallási fanatizmus jegyében, ahol a mindennapi élet a napi ötszöri ima köré szerveződik. Rijádban ultramodern felhőkarcolók között sétálgathatunk, és csillogó plázák nyugati márkás üzleteiben vásárolgathatunk, míg a városhatártól 100 km-re még mindig nomád beduinok élnek a sivatagi sátraikban. A helyiek óriási terepjárókkal grasszálnak a városokban, de a vezetési kultúra és mentalitás évtizedekkel le van maradva a vágtató olajgazdaság mögött. A fejlődés jegyében futurisztikus napelemvárosokat építenek a sivatagban, miközben a külvárosokat elborítja a szemét, a sivatagi szél pedig még ott is hordja az eldobott nejlonzacskót és vizespalackot, ahol 200 km-es körzetben nincs lakott terület. Látszik, hogy teljes gőzerővel igyekeznek szerethetővé varázsolni az országot, de az összhatás egyelőre kissé kusza és mesterkélt. A fejlesztések néhol picit túlzóak, míg más dolgokban hiányoznak az alapok és a lakosság megfelelő edukációja. Nem éreztük azt a szívből jövő és mindent átható vendégszeretetet, mint Jordániában, a tradíció és az innováció pedig nem simul olyan szépen össze, mint Ománban. Számunkra kicsit hiányzott Szaúd-Arábiában az eredetiség és a jelen idő, s olyan érzésünk volt, mintha a sötét középkorból ugranánk a jövőbe, a kettő közt pedig egy nagy szakadék tátongana.

A vallás miatt az országban tilos többek közt az alkohol és a disznóhús. Itt még pult alól sem lehet venni alkoholt, és már a repülőn sem szolgálnak fel az ország légterébe érve alkoholos italokat, a drogbirtoklásért pedig halálbüntetés jár. A nők számára ugyan már nem kötelező az abaja és a hidzsáb viselése, de oda kell figyelni a decens, visszafogott öltözékre, a vállak és térdek takarására. A lakosság vallási és kulturális összetétele rendkívül homogén, sok minden még mindig elég radikálisan működik az országban, egyes helyeken harapni lehet a vallási fanatizmust. Ha valakinek mindez frusztráló lehet, illetve nem járt még arab vagy konzervatívabb muszlim országban, neki célszerű inkább egy befogadóbb, nyitottabb, turisták által régóta látogatott országba utaznia elsőként (pl. Törökország, Tunézia, Jordánia). Ha viszont valaki megfordult már néhány arab és muszlim országban, érdeklődéssel fordul az iszlám vallás és a keleti kultúrák felé, szereti az ilyen jellegű kihívásokat, újdonságokat és a különleges, kevésbé felkapott helyeket, neki kiváló célpont és csemege lehet Szaúd-Arábia. Ráadásul most még az évek múlva felkapottnak ígérkező városok és látnivalók is abszolút autentikusak, úgyhogy érdemes mielőbb célba venni.

Az iszlám vallás, a szigorú szabályok és az ország konzervatív mivolta előnyöket is hordoz magában, hiszen ezek miatt szinte egyáltalán nincs jelen a bűnözés az országban, a közbiztonság kiváló, bármelyik városban nyugodtan sétálgathatunk az utcán sötétedés után is, ami elég komoly előny például a dél-amerikai nagyvárosokkal szemben, ahol virágzik a drogkereskedelem és az ebből eredő bűnözés.

Mivel Szaúd-Arábia az USA egyik szimpatizánsa és szövetségese, erősen jelen vannak az országban az amerikai termékek, márkák, gyorsétteremláncok. Többször volt olyan benyomásunk, mintha hirtelen egy amerikai városba kerültünk volna, némi arab beütéssel és sok indiai bevándorlóval.

Az angol nyelv használata széles körben elterjedt az országban, így a kommunikációval nem voltak különösebb problémáink. A helyiek alapvetően kedvesek, előzékenyek, pozitívan viszonyulnak a turistákhoz. Nőként sem éreztem sehol olyasmit, hogy nem akarnának velem szóba állni, vagy rosszallóan néznének rám, egyszóval nem volt semmilyen negatív tapasztalatunk az emberekkel. Mivel jelenleg még ritkaságnak számítanak a külföldi turisták az országban, a látnivalóknál mindig felfigyeltek ránk a helyi családok. Gyakran megszólítottak minket, kérdezték, hogy honnan jöttünk, és széles mosollyal üdvözöltek az országukban. Előfordult, hogy közös képet is kértek velünk, vagy levideóztak minket, mert tetszett nekik a számukra szokatlan ruházatunk. Született ebből néhány vicces és aranyos történet, amelyek kedves emlékek lettek számunkra. A szaúdi nagyvárosokban rengeteg indiai vendégmunkás él, de ők is nagyon szelídek, jámbor természetűek.

Érdemes követni a blogunk Facebook-oldalát és Instagram-profilját, ahol további képeket, videókat és részletes sztorikat találhattok a szaúdi körutazásunkról is.

Figyelem! A feltüntetett árak és praktikus információk a 2023/24-es téli szezonban voltak érvényben, a későbbiekben természetesen bármikor változhatnak. Az aktuális információkról mindig érdemes a konzuli szolgálat és az adott ország hivatalos turisztikai weboldalán tájékozódni. Ez az oldal és blogcikk nem egy hivatalos turisztikai tájékoztató, hanem egy személyes blog és élménybeszámoló, mely teljes mértékben a saját és egy adott idősávban szerzett tapasztalatainkon alapul, melyekkel szeretnénk utazási ötleteket, hasznos tippeket és inspirációt nyújtani az utazáshoz.