Hasznos tippek a saját szervezésű utazáshoz II. - Szervezés
A 3 részes és összesen 15 lépésből álló, utazásszervezési kisokos első részében a tervezésről, információgyűjtésről, kutatómunkáról írtam részletesen. A második részben a szervezés egyes lépéseit vesszük górcső alá. Lássuk, milyen lépésekből áll egy utazás tényleges megszervezése, milyen sorrendben érdemes ezeket a lépéseket végrehajtani, és mi mindenre érdemes odafigyelni az egyes lépéseknél!
REPJEGYKERESÉS
A konkrét szervezés első lépése a repjegykeresés és -foglalás. Fontos, hogy mindig a repjegy kiválasztása legyen az elsődleges, hiszen általában ez a legnehezebb feladat, és sokkal könnyebb a szállásokat igazítani egy meglévő repjegyhez, mint a lefoglalt szállás által meghatározott időintervallumhoz keresni egy kedvező árú repjegyet. Rengeteg repjegykereső honlap létezik (pl. Skyscanner, Kayak, Kiwi), melyek összegyűjtik az egyes légitársaságok kínálatait, ezáltal egy átfogó képet kaphatunk arról, hogy nagyjából milyen áron tudunk elrepülni a kiszemelt célállomásra. Érdemes több keresőportálon is keresgélni, hiszen mindegyiknek megvannak a maga előnyei, de aranyszabály, hogy miután felmértük a jegyárakat, érdemes közvetlenül a légitársaság weboldalán megvenni a repjegyet, hiszen egy járattörlés vagy bármi egyéb gond esetén sokkal könnyebb az ügyintézés egy közvetlen foglalás esetében, és a légitársaságok is előnyben részesítik azokat, akik közvetlenül náluk vásárolták meg a repjegyet.
Keresgéléshez mi általában a Momondo honlapját használjuk, ahol a különböző szűrők segítségével célzottan és hatékonyan lehet keresgélni a repjegyek között. Lehet szűrni például a légitársaságokra vagy az átszállások számára, és láthatjuk a találatokat ár szerint vagy a repülőút időtartama szerint rendezve, ezáltal könnyen megtalálhatjuk a legmegfelelőbb repjegyet. Fontos azonban tudni, hogy ez csak egy összehasonlító oldal, ahol nem lehet foglalni. Ha kiválasztunk egy repjegyet, akkor rögtön átirányít egy másik weblapra, esetleg a légitársaság oldalára, ahol megvehetjük a kiszemelt repjegyet. Ha végül úgy döntünk, hogy nem a légitársaságnál, hanem egy közvetítő weboldalon vesszük meg a repjegyet, mert ott sokkal olcsóbb, akkor figyeljünk oda, hogy megbízható közvetítőnél vásároljunk. Sok rémtörténetet lehet olvasni, miszerint az utazók gyorsan lecsapnak egy kedvezőnek tűnő ajánlatra, megveszik a repjegyet egy közvetítőnél, majd a bankkártyás fizetés után meg sem kapják a repjegyet, vagy pedig egy járattörlés, -módosítás során nem lehet kommunikálni az ügyfélszolgálattal. Mindig olvassunk véleményeket, értékeléseket az adott közvetítőről a tényleges vásárlás előtt, és győződjünk meg róla, hogy van-e elérhető ügyfélszolgálatuk. A magyar értékesítők közül szeretjük a Pelikán honlapját is, ahol szintén hatékonyan lehet keresgélni és akár megbízhatóan foglalni is, a portál előnye pedig többek között a magyar nyelvű ügyfélszolgálat. Ami a vásárlást illeti, szeretünk biztosra menni, és ha tehetjük, közvetlenül a légitársaságnál vesszük meg a repjegyet. Érdemes feliratkozni légitársaságok hírleveleire és követni különböző utazós portálokat, így könnyen értesülhetünk az akciókról.
A legolcsóbb repjegynél általában sok kényelmi tényezőt fel kell áldozni a spórolás oltárán, ezért megesik, hogy nem a legolcsóbb lesz a nyerő. Érdemes átgondolni, hogy mik az egyéni preferenciáink az adott repülőút során (indulás-érkezés időpontja, átszállási idő, átszállások száma), és törekedjünk a legjobb ár-érték arányú repjegy kiválasztására, így nem érhetnek kellemetlen meglepetések. Amikor például Ausztráliába készültünk (ausztrál blogbejegyzés-sorozat ITT), eltökélt szándékunk volt, hogy a lehető legkevesebb, azaz 1 átszállással és a lehető legrövidebb átszállási idővel szeretnénk repülni, mivel alapjáraton is nagyon hosszú repülőútról volt szó. Az ilyen kondíciókkal rendelkező repjegyek viszont eléggé drágák voltak. Hónapokig figyeltük a jegyárak alakulását, míg végül sikerült kifognunk egy akciót a Qatar légitársaságnál, amire ráadásul teljesen véletlenül, egy sokadik manuális kereséssel bukkantunk rá. Érdemes tehát időben megkezdeni a kutatómunkát és kitartóan keresgélni, hiszen a türelem rózsát terem.
Többször előfordult velünk, hogy egy körút során máshonnan repültünk haza, mint ahová érkeztünk. Ezt a helyzetet megoldhatjuk két egyirányú repjeggyel, de sokszor jutányosabb és praktikusabb a több várost érintő, ún. multi-city opció. Amikor Ománba utaztunk (3 részes útleírás Ománról ITT), a fővárosba, Maszkatba érkeztünk, de haza az ország nyugati feléből, Szalála városából repültünk, mivel mindkét országrészt körbe akartuk járni. A nemzetközi utazáshoz az Emirates légitársaságnál vettünk multi-city repjegyet, Ománon belül, a belföldi utazáshoz pedig egy egyirányú repjegyet vettünk az Oman Air légitársaságnál.
SZÁLLÁSFOGLALÁS
A szálláskeresésnél szintén érdemes először meghatározni a saját egyéni preferenciáinkat, majd ezek alapján megkeresni a legjobb ár-értékű szállást. Itt sem biztos, hogy a legolcsóbb a legjobb megoldás, hiszen előfordulhat, hogy az a szállás, amit gyanúsan olcsón kínálnak, zajos helyen vagy egy nagyváros veszélyes kerületében fekszik. Érdemes körültekintően megvizsgálni a szállás elhelyezkedését és a szoba színvonalát a képek, visszajelzések, értékelések alapján. Minket nem vonz a luxus, nem vágyunk maximális kényelemre és kiszolgálásra, beérjük olcsóbb, egyszerűbb szállásokkal. A lényeg, hogy tiszta és csendes legyen a szoba, hiszen többnyire csak aludni járunk a szállásra. Ezen felül pedig általában a szállás elhelyezkedése a mérvadó, ami az adott utazás és célállomás függvényében változó lehet. Egy városnézés során igyekszünk központi fekvésű szállást választani, ami közel van a látnivalókhoz, és tömegközlekedéssel könnyen megközelíthető. Ha viszont egy országjáró körútra indulunk egy bérelt autóval, akkor inkább a félreeső, természetközeli, autentikus szálláshelyeket preferáljuk, és értelemszerűen olyan helyet keresünk, ahol van parkolási lehetőség.
Szállást is számos gyűjtőoldalon tudunk keresgélni. Ezen a téren a két kedvenc platformunk az Expedia és a Booking, bár az előbbin inkább csak nézelődni, tájékozódni, míg foglalni az utóbbin szoktunk. A Bookingon való szálláskeresésnek számos előnye van: kereshetünk célzottan a rengeteg szűrő segítségével, olvashatunk egy csomó véleményt a szállásokról, és láthatjuk a térképen az adott szállás elhelyezkedését is. A Booking egyik extra előnye, hogy egy bizonyos számú foglalás után kedvezményt kapunk, és ha letöltjük a Booking alkalmazását a telefonunkra, akkor további kedvezményekhez juthatunk, hiszen néhány szállást mobilról olcsóbban foglalhatunk le. Érdemes áttanulmányozni az adott szobaárhoz tartozó fizetési és lemondási feltételeket is. Előfordulhat, hogy azonnal kell fizetni, esetleg a foglalás után néhány nappal vonják le a számlánkról a foglalási díjat, és nem lemondható a szállás, tehát nem fogjuk visszakapni a pénzt, ha lemondjuk, míg más esetekben csak a helyszínen kell fizetni, és az érkezés előtt 2 nappal még ingyen lemondható. A különböző feltételekhez különböző szobaár tartozhat egyazon szállás esetében is.
Érdemes lehet megnézni a kiszemelt hotel saját honlapját is, hátha ott futunk bele éppen egy akcióba vagy kedvezményes csomagajánlatba. Amikor az ausztrál körutunk tervezésekor a Fraser-szigeten kerestünk szállást, a kiszemelt hotel weboldalán hirdettek épp egy kedvezményes csomagajánlatot, ami 3 éjszakás tartózkodás esetén egy ingyenes bálnanéző hajókirándulást tartalmazott. Mivel épp 3 éjszakát terveztünk a szigeten tölteni, és bálnalesre is el akartunk menni, így ez nekünk pont megfelelt, és le is csaptunk rá.
A hagyományos szállásokon kívül sok más lehetőség is rendelkezésünkre áll, ha spórolni akarunk a szálláson, és ha nyitottak vagyunk arra, hogy helyieknél vendégeskedjünk, amivel rögtön új ismeretségeket is köthetünk. Ilyen lehet például a kanapészörfözés (couch surfing), a lakáscsere (home exchange), a lakásfelügyelet (housesitting) vagy különböző önkéntes munkák. Ezekről nem tudunk bővebben nyilatkozni, mert egyikkel sincs személyes tapasztalatunk.
KÖZLEKEDÉS AZ ORSZÁGON BELÜL & AUTÓBÉRLÉS
Érdemes ezen a téren is előre tájékozódni, hogy az adott országban mivel/hogyan a legcélszerűbb közlekedni. Általában a busz a legolcsóbb és legkézenfekvőbb megoldás, de sok helyen jó opció lehet a vonat is. Érdemes tájékozódni, hogy van-e valamilyen kedvezményes bérlet, amit ki tudunk használni, esetleg olcsóbb-e megvenni előre a jegyeket.
Bevallom, a tömegközlekedés egy idegen országban, de néha még odahaza is feladja nekünk a leckét. Talán ez az egyetlen gyenge pontunk az utazást illetően. Nem igazán szeretünk sem buszozni, sem vonatozni, és valahogy mindig fejtörést okoz megtalálni egy pályaudvaron a megfelelő szerelvényt vagy izgulni, hogy elérjük-e a járatot. Számunkra sokkal stresszmentesebb, ha bérlünk egy autót, és azzal teljesen szabadon, önállóan közlekedhetünk. Egyébként is imádunk vezetni, és gyakorlott sofőrök vagyunk, hiszen nemzetközi kamionsofőrökként dolgozunk együtt a férjemmel, Jozsóval. Hozzászoktunk, hogy önállóan kell boldogulnunk idegen országokban, váratlan helyzeteket oldunk meg, és szeretjük, ha a saját kezünkben van az irányítás az adott járművet és a közlekedést illetően. A magánéletben is a road trip a kedvenc utazási formánk; nincs is annál nagyobb öröm és szabadság, amikor bedobáljuk a cuccainkat az autóba, útra kelünk, majd teljesen szabadon, kötetlenül barangolunk egy idegen ország izgalmas tájain.
Hozzáteszem, sokáig csak Európán belül terveztünk autós körutakat a saját személyautónkkal. A távolabbi országok felfedezését úgy képzeltük el, hogy egy tengerparti bázishelyről elmegyünk néhány szervezett programra, és kész. Aztán rájöttünk, hogy a repülés és autóbérlés kombinációjával szinte bárhol a világon megvalósíthatunk egy emlékezetes road tripet, aminek számos előnye van. Ha nem fakultatív programokban és oda-vissza vonalakban gondolkodunk, hanem önállóan teszünk egy nagy kört az adott országban vagy régióban, azzal egy csomó időt és pénzt takaríthatunk meg. Emellett sokkal tartalmasabb egy utazás, ha minden helyszínen eltöltünk legalább 1-2 éjszakát. Ezáltal jobban megismerjük a helyet, mélyebben magunkba szívjuk a hangulatát, markánsabb benyomásokat és maradandóbb élményeket szerzünk, mintha csak egy kötött és sietős program során nyerünk némi betekintést az adott város vagy természeti környezet látnivalóiba. Autóbérléssel továbbá eljuthatunk olyan eldugott helyekre és rejtett látnivalókhoz is, ahová másképp nagyon macerás lenne eljutni. Mióta megtapasztaltuk az autóbérlés adta előnyöket és lehetőségeket, azóta abszolút ezt favorizáljuk, és ahol reális, észszerű módja az ország bejárásának, ott igyekszünk mindig autót bérelni.
Az autót is célszerű előre lefoglalni, amihez kiváló gyűjtőoldalak állnak rendelkezésre, melyeken teljes biztonsággal foglalhatunk. Autóbérlés esetén nemcsak olcsóbb, de teljesen megbízható is a gyűjtőoldalakon való foglalás, így szinte szükségtelen közvetlenül az autókölcsönzőhöz fordulni. A mi kedvenc és megszokott oldalunk a Rentalcars, amelyen keresztül már több nagy, nemzetközi cégnél béreltünk autót (pl. Europcar, Dollar, Thrifty, Budget), és mindig elégedettek voltunk. Sokan a helyi, kisebb cégeket preferálják, ezek előnye, hogy olcsóbbak, hátrányuk lehet viszont az, hogy nem minden esetben megbízhatóak, esetleg régebbi és rosszabb műszaki állapotban levő autót akarnak rásózni az ügyfelekre, a leadásnál pedig a korábban keletkezett károkat is ki akarják velünk fizettetni. A nemzetközi cégek előnye, hogy szélesebb járműválasztékkal és fiatalabb járműparkkal, továbbá biztosabb anyagi háttérrel és megbízhatóbb ügyfélszolgálattal rendelkeznek. Nagyobb a lefedettségük, tehát több telephelyük van országszerte, így, ha lerobbanunk valahol, hamarabb tudnak küldeni egy másik kocsit. Néhány kivételes esetben azonban mindenképp szükség lehet arra, hogy helyi cégnél béreljünk autót. Amikor az ausztrál Fraser-szigeten béreltünk terepjárót, ami a világ legnagyobb homokszigete, és ahol nincsenek aszfaltozott utak, akkor csak egyetlen helyi céget találtunk, ami foglalkozik egyáltalán terepjárók kölcsönzésével a szigeten, és van ott kihelyezett irodája. Ilyen speciális esetekben nyilván lokális megoldásra van szükség.
Mi mindenre figyeljünk oda autóbérlésnél?
Foglalásnál: Amikor lefoglaljuk a bérautónkat, meg kell adni az elsődleges vezető adatait, a bérlés időtartamát és azt, hogy hol szeretnénk felvenni és leadni az autót. A választható lehetőségek között szerepel általában a reptér és egy vagy több belvárosi telephely. Hivatalosan csak az elsődleges vezető vezetheti az autót, és ő vállalja a felelősséget mindenért, de utólag általában van lehetőség hozzáadni egy második sofőrt a foglaláshoz, néha ingyen, máskor felárért. Nekünk nagyon praktikus ez az opció, mivel szeretünk felváltva vezetni. Ki kell továbbá választanunk a lehetőségek közül azt is, hogy milyen kategóriájú autót szeretnénk bérelni (kicsi/gazdaságos, nagy, furgon, 4x4-es terepjáró stb.), amit nyilván az adott terep viszonyaitól és az utazók létszámától függően érdemes megfontolni.
A felhozott kínálatból ezután kiválaszthatjuk a nekünk leginkább megfelelő autót. Ha ez megvan, érdemes alaposan átböngészni a bérlés feltételeit, ami cégenként, de akár autónként is változhat. Az apró betűs részek sok fontos információt tartalmaznak, többek között az egyirányú bérlés díját (amennyiben máshol szeretnénk leadni az autót, mint ahol felvettük), a napi kilométerlimitet (ha van), bérléshez szükséges dokumentumokat (jogosítvány, nemzetközi vezetői engedély, hitelkártya) és a zárolt kaució mennyiségét. Érdemes ellenőrizni a jogosítványunk érvényességi idejét. Sokszor kötelező a nemzetközi jogsi is, de ha nem feltétele a bérlésnek, akkor is mindenképp célszerű kiváltani az utazás előtt. Megvárásra kiállítják az okmányirodában, és csak egy igazolványkép, valamint a 2-3 ezer forintos illeték kifizetése szükséges hozzá, de nagyon hasznos, ha kéznél van, mert bármikor kérhetik külföldön, akár egy rendőri ellenőrzés során is. A bérléshez és a letét zárolásához általában követelmény a dombornyomott hitelkártya, aminek birtokosa kizárólag az elsődleges vezető lehet.
Minden bérlés tartalmaz egy biztosítási alapcsomagot, de ha szeretnénk elkerülni a hitelkártyán történő zárolást és az esetleges káresemény ránk eső részének megfizetését, akkor érdemes teljes körű (ún. nullázó) biztosítást kötnünk, amivel kinullázhatjuk a káreseménykor fizetendő önrészt. Ezt viszont semmiképp se kössük meg előre azon az oldalon, ahol a foglalást végezzük, mert a kölcsönzők ezt sokszor nem fogadják el, és akkor is zárolnak önrészt a hitelkártyán. Érdemes helyben, az autó felvételekor megkötni a kölcsönző által felajánlott biztosítást. Ha mindenképp zárolnak egy bizonyos összeget a hitelkártyán, akkor sem kell megijedni; ezt az összeget az autó leadása után pár nappal feloldják.
Az autó felvételénél: Amikor felvesszük az autót, alaposan ellenőrizzük a műszaki állapotát. Járjuk körbe, készítsünk fotókat. A szerződésben bejelölik a korábbi karcolásokat, sérüléseket - győződjünk meg róla, hogy ez megfelel-e a valóságnak, és minden sérülés szerepel-e a papíron, nehogy utólag akarjanak kötelezni egy olyan kár megfizetésére, amit nem is mi okoztunk. Az autót általában tele tankkal adják oda, és úgy is kell visszavinni. Felvételkor azt is nézzük meg, hogy valóban tele van-e a tank. A szükséges kiegészítőkről (pl. GPS) érdemes önállóan gondoskodnunk - ha az autókölcsönzőtől kérjük, külön kell értük fizetni.
Az autó leadásánál: Leadásnál az ügyintéző ellenőrzi a tankot, és átnézi az autót, hogy keletkezett-e rajta valamilyen kár. Ha korábban kötöttünk teljes biztosítást, akkor nem csinálnak nagy ügyet az ellenőrzésből, hiszen úgyis térít a biztosító. Kisebb, helyi cégeknél előfordulhat akadékoskodás, rájuk jellemző inkább, hogy pitiáner trükkökkel és kötekedéssel akarnak kisajtolni egy kis extra nyereséget az ügyfelekből. Nemzetközi cégeknél nem szokott gond lenni. Néha csak le kell tennünk az autót a kijelölt parkolóházban, a kulcsot pedig bedobjuk egy tárolódobozba, és kész is a leadás. A leadást követő pár napban még előfordulhatnak levonások a megadott hitelkártyán. Ha például átmentünk egy díjköteles hídon, alagúton vagy autópályán, és az autóban egy beépített készülék számolta az útdíjat, akkor ezt utólag vonják le a hitelkártyánkról. Előfordulhatnak továbbá utólagos büntetések, mondjuk gyorshajtás miatt, vagy egy parkolási bírság, amit kamerafelvételek alapján, utólagosan számláznak ki, az autókölcsönző pedig természetesen tőlünk fogja behajtani.
SZERVEZETT PROGRAMOK LEFOGLALÁSA
Miután kitaláltuk, és megszerveztük, hogy hogyan fogunk közlekedni az országon belül, érdemes átgondolni, hogy emellett szeretnénk-e részt venni valamilyen szervezett programon. Még ha önállóan fedezünk is fel egy vidéket, adódhatnak olyan helyzetek, amikor célszerű befizetni egy szervezett programra, vagy olyan helyszínt, látnivalót szeretnénk megnézni, ahová egyszerűen nem is lehet egyénileg eljutni. Ilyen lehet például egy sivatagi túra, ahol nem árt, ha van velünk egy, helyismerettel rendelkező és homokon is jól vezető sofőr, vagy egy lakatlan sziget, ahová csak szervezett hajókirándulások keretében van lehetőség eljutni, esetleg egy védett terület, ami korlátozott számban és csak helyi kísérővel látogatható, de ide tartoznak a veszélyesebb, extrémebb túrák is (pl. komolyabb hegymászás, vulkántúra, kanyontúra, rafting), melyeknél elengedhetetlen egy szakavatott, helyi vezető jelenléte.
Mi alapvetően önállóan szeretünk felfedezni mindent, de nem hősködünk feleslegesen, és belátjuk, ha veszélyes vagy túl macerás lenne egyedül kószálni egy extrémebb terepen, így ilyenkor szívesen befizetünk egy szervezett túrára. Általában minden utazás során adódik egy-egy ilyen program, ami eddig legtöbbször hajókirándulás vagy sivatagi túra volt. Vannak, akik helyben, spontán intézik az ilyen programokat, de mi inkább ezeket is előre lefoglaljuk, hogy utazás közben már minél kevesebb idő menjen el a szervezési dolgokra. Szeretjük ezen a téren is előre feltérképezni és mérlegelni a lehetőségeket: mennyibe kerül az adott túra, hányféle variáció van az adott programra, az egyes verziók milyen látnivalókat tartalmaznak, milyen időtartamúak stb. Miután kialakul bennünk egy kép arról, hogy melyik verzió a legszimpatikusabb számunkra, le is foglaljuk közvetlenül a helyi szervezőnél.
Ugyanakkor velünk is előfordult már, hogy spontán vettünk részt egy előre nem tervezett programon. Prágában, az utcán kínálgattak esti sétahajókázást a Moldván, és egy hirtelen ötlettől vezérelve, befizettünk egyre. Hasonlóképpen Horvátországban is többször voltunk spontán hajókiránduláson, ám ha egy korlátozott létszámú túráról van szó, ráadásul egy távolabbi országban, ahová valószínűleg nem utazunk el többet, akkor nem kockáztatjuk meg, hogy esetleg lemaradunk róla, és előre bebiztosítjuk a helyünket.
A szervezett programokkal kapcsolatban két alapelvünk van. Az egyik, hogy kerüljük a sablonos és rettentően felszínes tömegprogramokat, ahol egy nagy buszban, 40-50 emberrel kell összezárva lenni egész nap, maga a program pedig még a legfontosabb látnivalókat is csak felületesen érinti, miközben egy pisiszünettel, ebéddel vagy vásárlással feleslegesen eltelik egy csomó idő. Vettünk már részt ilyen fakultatív kiránduláson, és iszonyú kiábrándító volt. Manapság már szigorúan kis létszámú vagy akár teljesen privát túrákra megyünk, ahol figyelembe veszik az egyéni igényeket is, és mindig olyan túrát választunk, ami a saját kategóriájában a leggazdagabb, tehát a legtöbb látnivalót tartalmazza, egy igazán mély és autentikus élményt nyújtva.
A másik alapelvünk a szervezett programokkal kapcsolatban pedig az, hogy nem közvetítőknél, nemzetközi cégeknél vagy ott élő magyaroknál foglalunk, hanem mindig a helyieknél. Nagyon fontosnak tartjuk a fenntartható és tudatos utazás témakörén belül a helyi közösségek támogatását. Egy szegényebb országban, a turizmus és a külföldi befektetők által üzemeltetett luxushotelek árnyékában élő helyieket így is gyakran kizsákmányolják, éhbérért dolgoztatják, vagy megfosztják őket a területeiktől és a megélhetésüktől. Egy szegény, helyi túravezető számára óriási segítséget jelent, ha egy külföldi turista befizet nála egy privát túrára, és a végén még egy kis borravalót is ad neki. Elképesztően hálásak tudnak lenni, kiteszik szívüket-lelküket azért, hogy jól érezzük magunkat, emellett mesélnek a szülőföldjükről és az életükről, ami által egy sokkal hitelesebb és autentikusabb élményt kapunk, mint a nagy, személytelen fakultatív programokon.
UTASBIZTOSÍTÁS & EGÉSZSÉGVÉDELEM
A konkrét szervezés utolsó lépése pedig a megfelelő utasbiztosítás megkötése és az egészségvédelem áttekintése. Ha évente többször utazunk külföldre, érdemes kötni egy egész éves és a világ minden országára kiterjedő utasbiztosítást. Fontos odafigyelni arra, hogy a biztosítás tartalmazzon baleset- ÉS betegségbiztosítást is, illetve fontos tisztában lennünk azzal, hogy mekkora az a költségkeret, ameddig biztosít. A nagy, nemzetközi biztosítótársaságok általában megbízhatóak, de a valódi hatékonyság úgyis csak akkor derül ki, ha történik valamilyen káresemény, és igénybe akarjuk venni a biztosítást. Ilyenkor fontos, hogy a protokoll szerint járjunk el, tehát az esemény után 24 órán belül vegyük fel a kapcsolatot a biztosítóval, és pontosan kövessük az ügyintéző utasításait, nehogy a későbbiekben arra hivatkozva utasítsák el a térítést, hogy nem jeleztük időben a problémát, és nem jártunk el megfelelően. Emellett gondosan őrizzünk meg minden számlát, reptéri vagy rendőrségi jegyzőkönyvet, kórházi papírt, orvosi leletet, illetve kérjünk mindenről igazolást, hogy megfelelően tudjuk dokumentálni az adott eseményt. A biztosítók ilyenkor előszeretettel kötekednek, és keresik a kibúvókat, ezért arra kell törekednünk, hogy kifogástalanul tudjunk igazolni mindent a biztosító felé.
Az egészségvédelem témakörébe pedig az oltások, gyógyszerek és a házipatika elkészítése tartozik. Ha egy, egészségügyi szempontból veszélyes régióba készülünk, érdemes áttekinteni, hogy melyek az ajánlott védőoltások és óvintézkedések az utazás előtt. A Nemzetközi Oltóközpontban személyre szabott és az adott ország szerinti, specifikus tanácsadást kaphatunk, és fel is vehetjük a szükséges védőoltásokat, de egyszerűbb, általánosabb oltásokat a háziorvosnál is megkaphatunk. Az általánosan ajánlott, "utazós" oltások közé tartozik többek között a hepatitis A+B elleni kombinált védőoltás, a tetanusz és a hastífusz elleni oltás, illetve a malária elleni gyógyszer. Pillanatnyilag (ha a koronavírus elleni oltások jelenlegi, kaotikus és kiforratlan helyzetét még nem vesszük számításba) csak egyetlen olyan védőoltás létezik, amely KÖTELEZŐ bizonyos országokba való belépéshez: a sárgaláz elleni oltás. Ha Dél-Amerika egyes országaiba (pl. Bolívia) vagy néhány afrikai országba (pl. Nigéria) készülünk, akkor az utazás előtt mindenképp fel kell vennünk a sárgaláz elleni védőoltást, és ezt igazolni kell a határon a megfelelő dokumentum, vagyis a sárga, nemzetközi oltási könyv bemutatásával, melyet a védőoltás beadásakor állítanak ki számunkra az oltóhelyen.
Utolsó előkészületi lépésként pedig ne feledkezzünk meg az útipatika összeállításáról, melyben mindenképp legyen fájdalom- és lázcsillapító, gyulladáscsökkentő, széles spektrumú antibiotikum, szopogatós tabletta torokfájásra, hashajtó/hasfogó, széntabletta, fertőtlenítő, sebtapasz, allergia elleni gyógyszer/szemcsepp, illetve további gyógyszerek vagy kenőcsök, amelyekre az egyéni igényeink szerint szükségünk lehet utazás közben.
A következő részben olyan tippeket fogok megosztani veletek, melyek útközben jelenthetnek nagy segítséget.
További személyes jellegű írások és hasznos tippek a saját szervezésű utazáshoz: