Egyiptom csodái I. - Luxor, Asszuán, Abu Szimbel

2019.11.29

Egyiptom mindig is előkelő helyen szerepelt a bakancslistánkon. Sokan megmagyarázhatatlan vonzalmat éreznek az ókori Egyiptom misztikus világa iránt, és a legtöbb ember vágyik arra, hogy élőben is megcsodálhassa a gízai piramisokat, Luxor templomait vagy a fáraók sírkamráit a világhírű Királyok Völgyében. Gyerekkoromban én leginkább a görög mitológia iránt érdeklődtem, és arról olvastam sokat, az egyiptomi kultúrában pedig nem voltam különösebben jártas, de ettől függetlenül nekem is nagy vágyam volt eljutni Egyiptomba és közelebbről megismerkedni a világ egyik legnagyobb és legcsodásabb ókori civilizációjának hagyatékával.

PRAKTIKUS INFÓK

2017 szeptemberében töltöttünk el két hetet a fáraók földjén, melynek során igyekeztük egy szuszra bejárni az ország leghíresebb történelmi helyszíneit és látnivalóit. Az Anubis Travel utazási iroda szervezésében mentünk, mivel ez az iroda közvetlenül szervez utakat Egyiptomba, ahová saját charterjáratot is üzemeltet, így kedvező feltételekkel, közvetlen járattal és viszonylag olcsón lehet utazni velük Egyiptom üdülőközpontjaiba. Saját szervezésben bonyolultabb és drágább lett volna az utazás, Gurdakára (Hurghadára) csak átszállással tudtunk volna repülni, mivel a charterjáratokon kívül nem közlekedik oda Pestről egyenes járat, így maradtunk az utazási irodás verziónál. Ha csak Kairó környékére akarunk utazni, az abszolút kivitelezhető egyénileg, hiszen Kairóba közlekedik közvetlen, menetrend szerinti járat Pestről, de a tengerparti üdülőövezetekbe célszerűbb irodával menni.

VÍZUM, PÉNZÜGYEK

Egyiptom vízumköteles ország, az érkezéskor lehet kiváltani a reptéren a vízumot, ami 2017-ben 25 USD volt. Mi előre kifizettük a vízumdíjat az utazási irodának, így a reptéren már nem kellett ezzel bajlódnunk, és az utazási iroda helyi képviselői már ragasztották is bele a vízumot az érkező turisták útlevelébe.

Az ország pénzneme az egyiptomi font (EGP), ami nem ér túl sokat (1 EGP = kb. 19 HUF), ezért széles körben elterjedt a dollár és az euró használata. Célszerű érdemi mennyiségű készpénzt vinni magunkkal, főleg dollárt, és érdemes bekészíteni sok egydolláros bankjegyet, ugyanis ez a standard mennyiségű és formájú borravaló, amit úton-útfélen osztogatnunk kell, ha azt akarjuk, hogy egyáltalán szóba álljanak velünk. A helyiek rendkívüli módon rá vannak állva a turistakopasztásra és a baksis követelésére, de ezt a későbbiekben, egy másik bejegyzésben bővebben kifejtem majd, konkrét példákkal szemléltetve. A programokat készpénzben és dollárban rendeztük, de sok más helyen is ez az elterjedt fizetési mód és eszköz - Egyiptom nem a bankkártyás fizetés országa. Ha programokra indulunk, célszerű váltani egy minimális mennyiségű egyiptomi fontot, mert útközben a vécé használati díját, 1-2 extra belépőt (pl. fotójegy vagy külön belépő a Múmiák Termébe a kairói Egyiptomi Múzeumban) vagy egy kávét egy utcai árusnál csak a helyi pénznemben, tehát fontban tudunk fizetni. A pénzváltás viszont nagyon egyszerű: szinte minden hotelben van pénzváltó-automata.

SZÁLLÁS

A Gurdaka (Hurghada) melletti Makadi-öböl egyik 5 csillagos szállodáját választottuk bázishelyül, ahol a programok közötti pihenőnapjainkat töltöttük strandolással és sznorkelezéssel, azaz felszíni búvárkodással. A Serenity Makadi Beach nevű hotel az üdülőövezet egyszerűbb, szerényebb és olcsóbb szállodái közé tartozik. Előre tudtuk, hogy nem fogunk túl sok időt a hotelben tölteni, a pihenőnapjainkon pedig egy aránylag nyugodt, csendes és nem túl puccos helyen akartunk pihenni, így ez a szálloda pont megfelelt a mi elvárásainknak és igényeinknek. Egyúttal egy olyan helyet kerestünk, ahol tudunk sznorkelezni, és megismerkedhetünk egy kicsit a Vörös-tenger élővilágával - erre is nagyszerű lehetőséget biztosított ez a hotel. A vízben egy színpompás, látványos és gazdag élővilágú korallfal mentén sznorkeleztünk, ami drámai módon szakad a láthatatlan mélységbe. A part köves és korallos, a víz hirtelen mélyül, csak a kiépített mólóról lehet bemenni a vízbe. Ez egy nyílt és szeles partszakasz, nagyok a hullámok is. Azoknak ideális, akik a vad természetet és a gazdag élővilágot keresik, de kisgyerekes családoknak nem ajánlott, pancsolásra nem igazán alkalmas ez a partszakasz.

PROGRAMSZERVEZÉS

A fakultatív programokat előre lefoglaltuk egy helyi programszervezőnél. Meglepően sok magyar vagy magyarul beszélő túraszervező él Egyiptomban, így akár nyelvtudás nélkül vagy minimális nyelvtudással is el tudunk menni a helyiekkel kirándulni. A helyi kis cégek túráinak sok előnye van az utaztató iroda programjaival szemben. A helyieknél eleve kisebb létszámmal indulnak a túrák, de van lehetőség teljesen privát túrákra is, tehát nem kell 40-50 emberrel összezárva lenni egész nap és alkalmazkodni hozzájuk. A kis cégeknek fontos, hogy versenyképesek maradjanak, ezért kedvezőbb áron kínálják programjaikat, mint a nagy utazási irodák, és a körülmények függvényében akár még alkudni is lehet az árból vagy a feltételekről. A legfőbb előnyük és számunkra a legfontosabb tényező pedig az, hogy szélesebb programkínálattal rendelkeznek, többféle kombinációban is kínálják az egyes helyszíneket és látnivalókat, így kiválaszthatjuk a nekünk legmegfelelőbb programot, és eljuthatunk velük kevésbé ismert látnivalókhoz is, tehát nem kell a legsablonosabb, legsietősebb és a legturistásabb programokra hagyatkoznunk. A helyi programszervezők egymáshoz hasonló árfekvésben és programkínálattal dolgoznak, árnyalatnyi különbségek vannak csupán köztük, így tényleg csak a saját egyéni preferenciánkon és a személyes szimpátiánkon múlik, hogy kit választunk. Több túraszervezővel is felvettük a kapcsolatot, és hosszasan tanakodtunk, hogy melyik túrát kinél foglaljuk le, de végül minden programra a Lido Tours szervezésében mentünk, nekünk ők voltak a legszimpatikusabbak. A kétnapos programok egy minimális létszámhoz voltak kötve, így ezekhez kerestünk útitársakat a neten, egy Egyiptommal foglalkozó utazási csoportban, ahová egyébként érdemes belépni, ha Egyiptomba készültök, mert rengeteg információt és hasznos tippet lehet szerezni az országgal kapcsolatban. Így hozott össze minket a sors egy debreceni házaspárral, Zsófival és Attilával, akik ugyanakkor nyaraltak Egyiptomban, amikor mi, így velük mentünk el a kétnapos programokra, és közben remekül összebarátkoztunk. A programokhoz magyar nyelvű idegenvezetést is kaptunk egy arab férfi, Mohamed személyében, aki 20 évig élt Magyarországon, és kiválóan beszél magyarul.

Mi abszolút a saját szervezés hívei vagyunk, és ahová csak lehet, egyénileg megyünk, de Egyiptom azon kevés országok közé tartozik, ahová olcsóbb és célszerűbb irodával utazni, illetve az országon belül is érdemes helyi túraszervezőkkel kirándulni, mivel a közlekedés és az általános körülmények is eléggé kaotikusak. Nem árt, ha van velünk egy rátermett helyi vezető, aki tisztában van az aktuális helyzetviszonyokkal, van helyismerete, beszél arabul, ezáltal hatékonyan tudja kezelni az útközben felmerülő, váratlan problémákat - márpedig Egyiptomban azokból akad bőséggel!

LUXOR - ASSZUÁN - ABU SZIMBEL

Az első programunk egy 2 napos túra volt, melynek során az ország déli részét jártuk be, és 3 várost érintettünk: Luxort, Asszuánt és Abu Szimbelt. Az első napon kora reggel indultunk el a tengerparti nyaralóövezettől az ország belseje felé. Elsőként egy 250 km-es utat tettünk meg egy rövid pihenővel a tengerparttól a kietlen sivatagon át Luxorig, mely az ország belsejében fekvő, a Nílus két partján elterülő város.

LUXOR: KARNAK, KIRÁLYOK VÖLGYE, HATSEPSZUT TEMPLOMA, MEMNÓN-KOLOSSZUSOK

Luxor, ókori nevén Théba, az Újbirodalom idején (i.e. 1550-1069) az Egyiptomi Birodalom fővárosa volt, melynek romjaiból épült ki a mai modern Luxor. Az egész városban fellelhető ókori épületegyüttesek, templomok, maradványok, a már feltárt sírok és a mindmáig folyó régészeti ásatások miatt Luxort a világ egyik legnagyobb szabadtéri múzeumaként és leggazdagabb régészeti lelőhelyeként tartják számon. Ez az egész terület már 1979 óta szerepel az UNESCO Világörökségi Listáján. Luxorban egy klasszikus kört tettünk, melynek során a város legismertebb látnivalóit néztük meg. A Nílus keleti partján kezdtük túránkat, ahol elsőként a monumentális Karnak-templomot jártuk körbe, mely egy templomokból és szentélyekből álló épületkomplexum, és amely a legjelentősebb vallási központ volt az egész Egyiptomi Birodalomban. Itt található többek között Egyiptom legmagasabb obeliszkje, mely közel 30 m magas, egy nagy II. Ramszesz-szobor, a híres Szkarabeusz-szobor, valamint a hatalmas alapterületű oszlopcsarnok, mely 134 óriási, hieroglifákkal gazdagon díszített oszlopból áll.

Ezt követően elvittek bennünket egy papiruszműhelybe, ahol egy rövid bemutató keretében láthattuk, hogyan készítik el cukornádból a papiruszt, majd hogyan készítik el a festésüket. Kaptunk egy kis időt nézelődésre, vásárlásra, közben pedig hibiszkuszteával kínáltak minket. Ezután motorcsónakkal átkeltünk a Níluson, majd egy folyóparti étteremben megebédeltünk.

Délután a Nílus nyugati partján fekvő Királyok Völgyében folytattuk programunkat, mely 500 éven át volt az Újbirodalom fáraóinak nekropolisza, vagyis temetkezési területe. A kietlen, zord sivatagi mészkőhegységben elszórtan és eldugottan találhatók a fáraók sírkamrái, a sziklák mélyébe vájva. Azért építették a kamrákat egy ilyen területre és ilyen módszerrel, hogy elrejtsék őket a sírrablók elől, és ne zavarja meg senki a fáraók végső nyugalmát. Nos, ez a terv nem vált be, ugyanis már az újkori régészeti feltárások előtt kifosztották a sírok túlnyomó többségét. Természetesen minden uralkodó külön sírkamrát kapott, melybe a fáraót személyes tárgyaival és mesés kincseivel együtt helyezték végső nyugalomra. Minden kamra ugyanazt a célt szolgálta, így hasonló az elrendezésük és a felépítésük. A bejárattól egy hosszú folyosó vezet le a sírkamrába, a járat végén található a tulajdonképpeni sírkamra, melynek közepén a fáraó szarkofágja, benne pedig a mumifikált teste feküdt egykor. Körülötte pedig kisebb helyiségeket, üregeket, vájatokat alakítottak ki, ezekbe tették a különféle tárgyakat. A falakat mindenütt rajzok, hieroglifák díszítik. A belépőjegy és a program ára 3 királyi sírkamra megtekintését tartalmazta, egy külön belépőjegy megváltásával pedig még egy sírba be lehetett menni. Rafinált módon ez a 4. sírhely volt a leghíresebb sír, Tutanhamon sírja, így természetesen mindenki kérte az extra belépőjegyet. Elsőként épp ebbe a sírba mentünk be, a továbbiak közül pedig IV. Ramszesz, Merenptah és IX. Ramszesz sírkamráiban voltunk. 1922-ig egyébként összesen 62 sírt tártak fel a régészek ezen a területen, az 1922-ben utoljára felfedezett sír volt Tutanhamon sírja, amit korábban nem raboltak ki, így a fáraó testével és szarkofágjával együtt felbecsülhetetlen értékű, csodás kincsek, ékszerek, szobrok kerültek elő. Ezzel Tutanhamon sírja lett a leghíresebb a világtörténelemben, ő maga pedig az egyik legismertebb fáraóvá vált, pedig élete és uralkodása korántsem volt ilyen jelentős. Gyerekfejjel, mindössze 9 évesen került a trónra, és ugyanennyi ideig sikerült a trónon maradnia, ugyanis 9 évnyi uralkodás után, nagyon fiatalon, 18 évesen halt meg. Rövid uralkodása és zsenge kora folytán pedig nem igazán tudott nagy tetteket végrehajtani. Közel 100 év után, a 2000-es évek elején találtak a régészek egy 63. sírt is, melyről eddig még nem tudták megállapítani, hogy kié lehetett. Ma itt egyébként csak az üres sírkamrákat lehet megnézni, ugyanis a sírokban talált múmiákat és műtárgyakat elszállították a kairói Egyiptomi Múzeumba, ahol védett helyen gondosan őrzik őket. Ott az összes fantasztikus műkincset egy helyen meg lehet tekinteni, és az eredeti helyszín után kötelező is ellátogatni a múzeumba, hogy teljes képet kapjunk az egyiptomi kultúráról.

Következő megállónk Hatsepszut királynő temploma volt, mely egy nagy szikla oldalába épített, háromszintes, teraszos elrendezésű, oszlopsorokkal és a királynő szobraival díszített szentély. Hatsepszut Egyiptom leghíresebb fáraónője volt, aki 21 éven át uralkodott. Keménykezű volt, férfiruhát öltve és férfiként viselkedve járt-kelt az országban. Férje, II. Thotmesz halála után lépett a trónra. Az ő házasságukból csak egy hercegnő született, a férjének viszont volt egy, az egyik alacsonyabb rangú mellékfeleségétől származó fia, III. Thotmesz. A trónutódlási sorban ő következett volna, de ekkor még kisgyerek volt. A nő ezt kihasználta, börtönbe vetette mostohafiát, a hatalmat pedig erőszakkal magához ragadta. Miután Hatsepszut meghalt egy betegségben, III. Thotmesz került a trónra, ekkor már felnőttként. Rájött, hogy mindaddig is ő lett volna a jogos uralkodó, ezért gyűlölte mostohaanyját, és igyekezett megsemmisíteni az emlékét és mindent, ami vele kapcsolatos. Kitöröltette a nevét a feliratokból, mert azt akarta, hogy az utókor még a nevére se emlékezzen. Szétdúlta többek között Hatsepszut Karnak-templomban álló szentélyét, megrongálta a szobrait, lerombolta az obeliszkjét, a rajta szereplő ovális kártusból pedig kikarcolta a nevét. Ezt a szétrombolt szentélyt és a félbetört obeliszket, rajta a kivésett írásokkal, láthattuk is a Karnak-templomban.

Innen egy alabástromműhelybe vittek minket, ahol szintén egy rövid bemutató keretében ismerkedhettünk meg az alabástrom megmunkálásával és felhasználási módjaival. Volt lehetőség alabástromból kézzel kifaragott szobrok, tárgyak vásárlására, közben itt is hibiszkuszteát kortyolgattunk. Következő és egyben utolsó luxori megállóhelyünk a Memnón-kolosszusoknál volt, ahol kaptunk néhány percet a nézelődésre, fotózásra, majd robogtunk is tovább. A Memnón-kolosszusok III. Amenhotep fáraót ábrázolják ülő alakban. Két hatalmas szoborról van szó, melyek magassága kb. 20 méter, és mindkettőt egy-egy tekintélyes méretű gránittömbből faragták ki. Itt állhatott egykor a fáraó halotti temploma, és ezek a szobrok valószínűleg a templom egyik oldalát díszítették.

Ezután folytattuk utunkat az ország legdélebbi régiója és Asszuán városa felé. Délután 5 óra körül indultunk el Luxorból, és egy kb. 300 km-es utat tettünk meg Asszuánig, amit azonban 6 óra leforgása alatt sikerült teljesíteni, ugyanis végig a Nílus mentén haladva, sok kicsi és elmaradott településen mentünk keresztül, ahol rossz minőségű utak, erős forgalom és kaotikus körülmények fogadtak minket. Egyből érezhető volt, hogy ez már kevésbé turistás környék, a legtöbben már nem jönnek el idáig a tengerparti üdülőhelyekről. Megtapasztaltuk a kemény afrikai valóságot, láttuk, milyen siralmas körülmények között élnek errefelé az emberek. Este az utcán zajlik az élet, a felnőttek sétálgatnak, beszélgetnek, a kisgyerekek a porban játszanak, mindenki mezítláb, koszosan és rongyos ruhákban. Az emberek mélyszegénységben tengődnek, sokan éheznek, omladozó viskókban élnek, melyeknek nincs ablaka, ajtaja, normális berendezése, de még betonozott alapja sem, és csak a földön, a homokban, a mocsokban fekszenek egy darabka szőnyegen. Normális tömegközlekedés sincs, mindenki a rendelkezésére álló lehetőségek szerint és mindenféle összetákolt járművel próbál eljutni egyik helyről a másikra. Láttunk rozoga személyautókat, füstölő motorkerékpárokat, kifuserált kisteherautókat, háromkerekű riksákat, lovas kocsikat, tevekaravánokat vagy éppen szamárháton baktatókat. A közlekedési szabályok egyszerűen nem léteznek, mindenki keresztül-kasul száguld mindenen, és csak a dudát nyomja, a gyalogosok és biciklisek pedig próbálnak átslisszolni közöttük abban a reményben, hogy éppen nem üti el őket senki. Ha pedig ez mégis megtörténik, nem csinálnak belőle nagy ügyet: leporolják magukat, majd mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Este 11 órára érkeztünk meg Asszuánba, mely az ország déli régiójának központi városa, és szintén a Nílus partján fekszik. Egy belvárosi kis hotelbe mentünk (Nubanile Hotel), ahol 1 éjszakára volt szobafoglalásunk. Itt már valamivel civilizáltabb környezet fogadott bennünket, de azért a szállásunk felé vezető utcák sem voltak túl bizalomgerjesztőek, és a hotel is eléggé lepukkant volt. Gyorsan leraktuk a holminkat a szobában, lezuhanyoztunk, majd megvacsoráztunk. A kaja meglepően gusztusos, finom és kiadós volt. Éjfélkor feküdtünk le aludni, de nem sokkal hajnali 2 után már keltünk is, ugyanis 3.30-kor indultunk tovább másnapi programunkra.

ABU SZIMBEL-I SZIKLATEMPLOMOK

Az Asszuánban töltött rövid éjszaka után nekiiramodtunk az előttünk álló 300 km-es távnak Abu Szimbelig. Ezt az útszakaszt röpke 3 óra alatt tettük meg egy rövid pihenővel. Erre nem volt lakott terület, egy jól kiépített út vezetett át a kietlen és néptelen sivatagon, így gyorsan tudtunk haladni. Közben végignéztük a csodás sivatagi napfelkeltét.

Kb. reggel 7 órára megérkeztünk Abu Szimbelbe. Az ország egyik legdélebbi településén, a szudáni határ közelében jártunk. Két híres sziklatemplom található itt, melyek egymás mellett fekszenek, és melyeket két monumentális sziklába vájva építettek fel a Nílus partján. Mindkettőt II. Ramszesz építtette, aki a legjelentősebb fáraó volt az egyiptomi történelemben. Hadjárataival és hódításaival növelte az Egyiptomi Birodalom területét, megszilárdította az ország hatalmát, és az ő hosszú uralkodása idején élte Egyiptom az utolsó békés, virágzó és dicső korszakát. Az összes fáraó közül neki volt a legtöbb felesége és gyereke. Kiváló harcos, hadvezér, építész és erős, jóképű, daliás férfi volt. Bátor harci tetteiről és a hettiták ellen vívott híres csatájáról ódákat zengtek az emberek, istenként imádták őt, szentélyeket emeltek a tiszteletére, és sok helyen találkozhatunk az őt dicsőítő feliratokkal és ábrázolásokkal. Ő maga is sok templomot építtetett, minden korábbi fáraónál több emlékhelyet és műalkotást hagyott maga után. Abu Szimbelben az egyik templomot a saját tiszteletére építtette, a templom bejáratánál 4 hatalmas, ülő Ramszesz-szobor látható. A másikat pedig szeretett feleségének, Nofertarinak szánta. Ez egy hasonló elrendezésű, ám kisebb méretű templom, melynek bejáratánál Nofertari szobrai láthatók, melyek álló testhelyzetben ábrázolják a királynőt. A fáraónak sok mellékfelesége volt, de Nofertari, a szépséges núbiai hercegnő, olyannyira meghódította Ramszesz szívét, hogy végül ő volt a főfeleség és a királynő a fáraó oldalán. Kb. másfél órát töltöttünk el a 2 templom és környékének körbejárásával, majd ittunk egy kávét, és elindultunk visszafelé.

ASSZUÁN: ASSZUÁNI GÁT, PHILAE-SZIGET

Délben értünk vissza Asszuánba, ahol először a híres Asszuán-gátat néztük meg. A Nílusra épített duzzasztógátnak köszönhetően létrejött egy 500 km hosszú terület, melyen a folyóból egy tóvá duzzasztott víztározót hoztak létre. Ez a gigantikus Nasszer-tó, mely a Nílus teljes hosszához képest talán nem is tűnik olyan nagynak. A Nílus a világ leghosszabb folyója, Közép-Afrikából indulva, 6853 kilométeren és 11 afrikai országon keresztül kanyarog felfelé, majd Egyiptom északi részén létrehozza szerteágazó torkolatvidékét, és végül beleömlik a Földközi-tengerbe. A hatalmas területen fekvő, mocsaras Nílus-delta már az ókor óta az ország legtermékenyebb és mezőgazdaságilag legjelentősebb területe, és tulajdonképpen az egész ország gazdasága a Nílusra épül, lakott területek is csak a Nílus mentén, illetve a későbbiekben a turizmus miatt a tengerpartokon jöttek létre, ettől eltekintve az ország legnagyobb részét a végeláthatatlan sziklás sivatag alkotja, melyben csak elvétve, néhány oázisban alakult ki egy kis élet. A Nílus tehát egy gigantikus folyami oázis, mely vizével termékennyé teszi a talajt, és életet biztosít minden élőlénynek. Már az ókorban is a Nílus völgye jelentette a lakható területet a nép számára, nem véletlen, hogy az egyiptomi civilizáció emlékei is a Nílus mentén húzódnak végig szerte az országban. A Nílus által kettéválasztott sivatag keleti részét Keleti-sivatagnak (Arab-sivatag), nyugati részét pedig Nyugati-sivatagnak (Líbiai-sivatag) nevezik. Ezek a sivatagok voltaképpen egy összefüggő területet alkotnak az egész Észak-Afrikát kitöltő Szaharával, mely a világ legnagyobb sivataga.

Végigmentünk a gáton, majd megálltunk egy kilátópontnál, ahol nézelődtünk, fotóztunk egy kicsit, majd elindultunk a nap és az egész program utolsó látnivalójának felfedezésére. Lementünk a Nílus partjára, egy kis kikötőbe, ahol motorcsónakba szálltunk, és bevittek minket egy folyami szigetre. A Nílus ezen a szakaszon már nagyon széles, és több kis sziget található rajta. Az egyik Philae (vagy Philai) szigete, ahol Ízisz istennő szentélye található. Az ókori Egyiptomban Ízisz volt az egyik legnépszerűbb istennő, akit a varázslás istennőjének tartottak, de gyakran azonosították Hathorral is, aki a szerelem és az élvezet istennője volt. Ízisz Ozirisz testvére és egyben felesége volt, valamint Hórusz anyja, de őt tartották a fáraók szimbolikus anyjának is. Ízisz (Hathor) fia tehát Hórusz volt, az ég sólyomistene, aki bosszút állt feldarabolt atyjáért, Oziriszért, és a földi világ ura lett. Hóruszt leginkább sólyom vagy sólyomfejű ember alakjában ábrázolták, a fáraókat pedig Hórusz megtestesülésének tartották. Ők hárman az egyiptomi mitológia szövevényes világának talán legismertebb és legfontosabb alakjai. Philae azért jelentős kultuszhely, mert a hagyomány szerint Ízisz erről a szigetről szemlélte Biga szent szigetét, ahol férje, Ozirisz testének egy darabját eltemették. Philae az ókorban Egyiptom és Núbia határán feküdt, a Római Birodalom idején pedig ezt a szigetet tekintették a meghódított világ legszélének és az ismert világ határának. Manapság ez egy viszonylag eldugott, kevésbé ismert látnivaló az országban, kicsit megbújik a többi híres látnivaló árnyékában, pedig Egyiptom gyöngyszemének is nevezik, mert egy hihetetlenül bájos, romantikus, szép és érdekes hely. A szigeten található épületkomplexum több kisebb pavilonból, szentélyből, templomból áll, melyeket különböző isteneknek szenteltek, a központi helyen pedig természetesen a sziget legnagyobb temploma, Ízisz istennő szentélye áll. Miután körbejártuk a szigetet és a templomok maradványait, visszaszálltunk a motorcsónakba, és visszahajóztunk a szárazföldre, ezzel véget ért a 2 napos program látnivalóinak sora.

A VILÁG EGYIK LEGNAGYOBB ÉPÍTÉSZETI VÁLLALKOZÁSA

A nap során megtekintett mindkét látnivalóról érdemes még annyit tudni, hogy az első Asszuán-gát megépülésével (1902), majd kétszeres megnagyobbításával (1912 és 1934) az Abu Szimbel-i templomok és Philae szigetének templomai is időszakosan víz alá kerültek. A turisták hosszú ideig kis csónakokban eveztek a félig elmerült romok között, és onnan nézegették a műemlékek vízből éppen kilátszó részeit. A 2. gátat 1960-ban kezdték építeni, és 1970-ben fejezték be. E gát és a Nasszer-tó létrejötte pedig már végleges pusztulással fenyegette a műkincseket, hiszen végleg víz alá kerültek volna. Az UNESCO megelégelte mindezt, és már a 2. gát építése idején nemzetközi összefogással akciót szervezett az épületek áthelyezésére. A monumentális templomokat szétvágták, és darabonként átszállították őket egy másik, közeli helyre, a sziklatemplomokat egy kicsit magasabban fekvő területre, Philae szigetének szentélyeit pedig egy magasabban fekvő Nílus-szigetre, és ott újra összerakták, felépítették őket. Minden egyes követ az eredetivel teljesen azonos elrendezésben helyeztek el. Azóta újra teljes valójukban pompáznak ezek a fantasztikus műemlékek az eredeti helyüktől 400-500 méterrel arrébb, és bármikor meg lehet őket tekinteni. Ez volt a világ egyik legnagyobb építészeti vállalkozása a 20. században, és miután az UNESCO megmentette ezt a 2 épületegyüttest, egy közös tételként vette fel őket a Világörökségi Listára.

Visszamentünk Asszuán belvárosába, ahol megebédeltünk egy lepukkant kis kifőzdében. Ezután visszaindultunk Gurdakára, ahová egy rövid pihenővel kb. este 10 órára érkeztünk meg. Visszatértünk a valóságba egy hamisítatlan időutazásról, melynek során 3500 éves templomokat és műemlékeket csodálhattunk meg, melyeket egy páratlan civilizáció hagyott ránk. Ez a világtörténelem talán leggazdagabb kultúrájával és hagyatékával rendelkező, ám mégis oly sok titkot rejtő civilizációja. Az elmúlt 2 nap alatt oda-vissza összesen kb. 1700 km-t tettünk meg, ráadásul eléggé zsúfolt és pörgős volt a program. Minden nagyon gyorsan történt, nem is igazán volt időnk elmélkedni a látottakon és elmélyülni bennük. Kimerítő volt az egész, de kétségkívül nagyon izgalmas és tartalmas. Ez még csak az első fakultatív programunk volt, de máris fantasztikus élményekkel gazdagodtunk, és csodás napokat tudhattunk magunk mögött.