Budapest, Csodapest - 4 napos programajánló a magyar főváros felfedezéséhez

2021.01.17

Minden elfogultság nélkül állíthatom: Budapest a világ egyik legszebb fővárosa. 2020 augusztusában töltöttünk el négy napot a magyar fővárosban, és teljesen elvarázsolt minket. Mivel vidékiek vagyunk, korábban csak átutazóban vagy egy-egy konkrét esemény (pl. kiállítás, koncert) jártunk a fővárosban, így a város alapvető látványosságaihoz eddig még nem volt szerencsénk. Régóta tervezgettük, hogy ellátogatunk Pestre, és megvalósítunk egy olyan igazi városnézésős kiruccanást, hogy végre alaposan felfedezzük a magyar főváros látnivalóit is. A változásokkal és korlátozásokkal teli 2020-as esztendő egyébként is arra tanított mindnyájunkat, hogy vegyük észre azokat a csodákat, melyek most is elérhető közelségben vannak, és amelyeknek eddig talán nem szenteltünk elég figyelmet; értékeljük mindazt, ami körülvesz minket, és adjunk hálát mindenért, amit itt és most láthatunk, és ami örömet okozhat számunkra ebben a bizonytalan időszakban is. Ez az időszak ráadásul kiválónak bizonyult az utóbbi években igencsak túlzsúfolttá váló Budapest felfedezésére, hiszen most ide sem érkeztek külföldi látogatók, így a város nyugodtabb, kellemesebb oldalát ismerhettük meg, külföldi turistahordák nélkül élvezhettük a város atmoszféráját, és remek képeket tudtunk készíteni azokon a híres fotóhelyszíneken is, ahol máskor egy gombostűt sem lehetne leejteni. Nem is tétlenkedtünk hát, és nyakunkba vettük a várost. Tömegközlekedést egyáltalán nem használtunk, igyekeztünk minél többet sétálni, hogy a lehető legjobban megismerjük a várost. Gyalogszerrel barangoltuk be szinte az egész belvárost; 4 nap alatt összesen 56,4 km-t tettünk meg gyalog, amitől a nyári hőségben makacsul bedagadtak a bokáim, és néhány vízhólyagot is szereztem szuvenír gyanánt, cserébe viszont fantasztikus élményekkel gazdagodtunk, és rengeteget tanultunk, művelődtünk a város történelmét, építészetét illetően is.

Néhány érdekesség Budapestről, ami jól példázza, hogy érdemes büszkének lennünk erre a különleges, csodaszép és gazdag történelmű városra:

• Miután 1873-ban Buda és Pest egyesült, nagyszabású építkezések és fejlesztések indultak a városban. A századfordulós (19. és 20. század fordulója) szecessziós építészet mindmáig erősen meghatározza a város arculatát, és egy nagyon jellegzetes, történelmi hangulatot kölcsönöz a városnak.
  • Sok neves épület született ebben az időszakban, melyek átadását a honfoglalás 1000. évfordulójára, vagyis a híres millenniumra, 1896-ra tervezték vagy időzítették. Ilyen az Országház vagy az Andrássy út a Hősök terével.
  • Több épület tartalmaz a magyar történelemre vonatkozó utalásokat: a Halászbástya hét tornya a hét magyar vezért szimbolizálja, az Országház és a Szent István-bazilika 96 méteres magasságával pedig a honfoglalás évszámára, 896-ra utal. Az utóbbi két építmény a város két legmagasabb épülete, melyeknél nem is épülhet magasabb a városban, és az egész országban is csak egyetlen épület, az Esztergomi Bazilika magasabb náluk a maga 100 méterével.
  • Budapest büszkélkedhet a világ 2. legrégibb metróvonalával, mely egyben a kontinentális Európa első metrója, és szintén az 1896-os millenniumra készült el. A budapestinél csak a londoni metró öregebb.
  • Az Országház Európa 2. legnagyobb parlamentje, méreteiben szintén a londoni előzi meg, ami egyébként Steindl Imre építészt is megihlette, amikor az Országházat tervezte.
  • A kétéltű busz, mellyel a Riverride városnéző túrán vehetünk részt, egyedülálló attrakció a kontinentális Európában. Egész Európa tekintetében, szintén Londonban van hasonló turistaattrakció, mellyel a Temzébe csobbanhatunk.
  • Budapest nemcsak építészetéről, hanem színvonalas, világhírű fürdőiről is ismert. A városban 21 termálfürdő és több, mint 120 forrás található. Budapest tulajdonképpen Európa legnagyobb fürdővárosa. Még az Állatkert állatai is forrásvizet isznak, termálvízben pancsolnak, és mindezt egy szecessziós palotában teszik.
  • Budapest a világ egyik legszebb városi panorámájával rendelkezik - a Budai Várnegyed, a Duna-part látképe és az Andrássy út a Hősök terével 1987 óta az UNESCO által létrehozott Világörökség részét képezi.

1. NAP: ORSZÁGHÁZ, BAZILIKA ÉS CSATANGOLÁS A PESTI OLDALON

Rögtön az első napunkra időzítettük a legjelentősebb látnivalók megtekintését és a város fő szimbólumainak megismerését. Első programunk az Országház meglátogatása volt, mely a főváros legikonikusabb épületei közé tartozik. Egy valódi építészeti remekmű, amit érdemes alaposan körbejárni, minden szögből megcsodálni, közelről és távolról, nappal és éjszaka egyaránt. Miután alaposan szemügyre vettük kívülről, részt vettünk egy előre lefoglalt, vezetett épületlátogatáson is. Ha szeretnénk részt venni egy ilyen túrán, akkor érdemes előre időpontot foglalni, mert a létszám erősen limitált, és hamar elfogynak a jegyek. Különböző időpontokra és különböző nyelvű túrákra lehet helyet foglalni, naponta többször indul magyar nyelvű túravezetés is. Az épületlátogatás kb. 50 percig tart, a túra során pedig olyan híres termeket láthatunk, mint a Díszlépcsőház vagy az Ülésterem, a túra fénypontja pedig a káprázatos Kupolacsarnok, melynek közepén a magyar koronázási ékszerek eredeti darabjai csillognak egy díszes vitrinben. A vitrint a nap 24 órájában őrzik a koronaőrök. A túra során egy őrségváltásnak is szemtanúi lehettünk. Az épületben megengedett a vaku nélküli fotózás, ez alól kivételt képez a Kupolacsarnok. Felejthetetlen élmény volt az egész épületlátogatás, sok érdekességet hallottunk az idegenvezetőtől, és egy nagy álmunk vált valóra, hogy élőben is láthattuk az Országház belsejét és az igazi Szent Koronát.

A második híres látnivaló, amit ezen a napon megnéztünk, a Szent István-bazilika volt, ami a főváros legszebb, legnagyobb és leghíresebb temploma, és amelynek monumentális épülete egyszerűen lenyűgöző volt számunkra. A templom meglátogatása ingyenes. Az épülethez tartozik az emeleti Kincstár és a Kupolakilátó is - ez a két attrakció belépőjegy ellenében látogatható. A néhány évvel ezelőtti felújításoknak köszönhetően, korszerű liftekkel mehetünk fel a Kincstárba és Kupolakilátóba is, de ha valaki az aznapi testedzést is szívesen lebonyolítaná, akkor természetesen lépcsőzhet is, a jutalma pedig a pazar körpanoráma lesz.

A délutáni és esti órákban a pesti oldal belvárosi utcáiban barangoltunk, megnéztük a Vörösmarty teret, sétálgattunk és fagyiztunk a Váci utcán, jártunk a Szabadság téren, végül pedig egy romantikus andalgással zártuk a napot a Dunakorzón, ahol egy hirtelen ötlettől vezérelve, leültünk egy elegáns étterem teraszára meginni egy koktélt. Épp naplemente volt, és innen néztük végig, ahogy felkapcsolják a szemben fekvő Budai Vár esti díszkivilágítását. Tökéletes és nagyon romantikus pillanat volt: élveztük a csodás látványt, miközben lágy, nyáresti szellő cirógatta a bőrünket, és íncsiklandozó koktélokat szürcsölgettünk. Gyönyörű nyári este volt. Nem terveztük meg ezt az esti programot, sőt, máskor inkább kerüljük a puccos helyeket, mert mindig spórolunk az ilyesmivel a látnivalók, programok javára. Most azonban úgy gondoltuk, legalább a magyar fővárosban engedjünk meg magunknak egy kis dőzsölést, és itt érezzük jól magunkat, ha már messzebbre nem utaztunk el ezen a nyáron. Én az a típus vagyok, aki részletesen kidolgozott és napra, sőt, időnként órára lebontott útitervvel vág neki egy ország vagy város felfedezésének, de Budapesten többször is belecsöppentünk ilyen rögtönzött élményekbe, és néha épp ezek a spontán pillanatok a legemlékezetesebbek.

2. NAP: A BUDAI OLDAL LÁTNIVALÓI: VÁRNEGYED, GELLÉRT-HEGY, CITADELLA

A második napunkat teljes egészében a budai oldal felfedezésével töltöttük. Reggel 7 órakor már a híres Clark Ádám téren voltunk, ahol egy érdekes emlékmű, a "0" kilométerkő található, mely a magyarországi elsőrendű főútvonalak számozásának kezdőpontját jelöli. Innen indul továbbá a különleges, történelmi vasút, a Budavári sikló, mellyel felmentünk a Budai Várnegyedbe. Az eredetileg gőzüzemű siklót 1870-ben helyezték először üzembe - ez akkor a második ilyen szerkezet volt Európában. A különleges közlekedési eszköz hamar népszerűvé vált, és éveken át nagy utasforgalmat bonyolított le. A második világháborúban súlyosan megrongálódott, ami után hosszú ideig nem üzemelt. Több terv született az újjáépítésére, ami végül 1985-ben valósult meg, és a teljes rekonstrukció után, 1986-ban nyitotta meg újra kapuit. Az eredeti gőzgépet egy villanymotor váltotta fel, ami ingajelleggel működteti a két történelmi kocsit, melyeket Gellért és Margit névre kereszteltek.

A siklóról leszállva, a Budai Várnegyed egyik központi terére, a Szent György térre érkeztünk. Innen indultunk el felfedezni a Várnegyedet, melynek területén számos középkori eredetű műemlék és történelmi épület található. Elsőként a történelmi lakónegyedet barangoltuk be, melynek legszebb és leghíresebb látnivalója a Halászbástya. Az Országház és a Szent István-bazilika mellett a Halászbástya volt a harmadik olyan építészeti alkotás Budapesten, melynek látványával egyszerűen nem tudtunk betelni. A Halászbástya ikonikus és mesefilmbe illő tornyai, valamint az innen nyíló kilátás teljesen lenyűgözött minket - ez a helyszín lett a személyes kedvencünk Budapesten. A reggeli órákban ráadásul alig lézengett itt néhány ember rajtunk kívül, így páratlan módon élvezhettük a hely fantasztikus atmoszféráját. Miután alaposan kiélveztük a csodás hangulatot, megnéztük a Szentháromság téren álló Mátyás-templomot, ami belépődíj ellenében látogatható. Egy külön belépő megváltásával pedig felmehetünk a templomtoronyba is, ahová egy szűk, meredek és 197 lépcsőfokból álló csigalépcső vezet. A lépcsőház több szintjén van egy-egy megálló, ahol különféle érdekességek várják a látogatókat. Az egyik szinten egy kis múzeumot nézhetünk meg, egy másik szinten pedig testközelből vehetjük szemügyre a templom hatalmas harangjait. Legfelül egy panorámaterasz van, ahonnan lélegzetelállító körpanorámában gyönyörködhetünk.

Ezután a történelmi lakónegyed macskaköves utcáin és a Tóth Árpád sétányon andalogtunk, majd innen közelítettük meg a Sziklakórház Atombunker Múzeum bejáratát. A Budai Várnegyed alatt kiterjedt barlang- és pincerendszer húzódik meg, amelyet a II. világháború alatt kórháznak és raktárnak használt a hadsereg. A természetes barlangrendszer egyik részén alakították ki a Sziklakórházat, mely légoltalmi szükségkórházként működött a II. világháborúban. A későbbi évtizedekben is többször funkcionált működő kórházként, melyet folyamatosan bővítettek, korszerűsítettek, és így alkalmas lett volna arra, hogy akár egy atomtámadásban is biztonságos menedéket nyújtson a sebesülteknek. 2008-tól üzemel múzeumként, ahol hadiorvoslási kiállításokat tekinthetünk meg, melyeken keresztül bepillantást nyerhetünk a kórház korabeli működésébe. A Sziklakórház nemzetközi szinten is kiemelkedő és különleges látványosság, amit egy kb. 50 perces, vezetett túra során fedezhetünk fel. A túra egy néhány perces filmvetítéssel indul, majd a túravezető kalauzolásával megnézhetjük az egyes helyiségeket, melyekben a Sziklakórház eredeti berendezése, életnagyságú bábuk, valamint különböző hang- és fényeffektusok biztosítják az autentikus légkört és az interaktív élményeket. Régóta szerettük volna megnézni ezt az egyedülálló látnivalót, és nagyon örülünk, hogy végre ez is megvalósult.

Miután kijöttünk a múzeumból, és visszamentünk a Várnegyedbe, a Budavári Palota épületkomplexuma felé vettük az irányt, ahol több híres múzeum és intézmény található. Az épületegyüttes egyes részei és udvarai éppen felújítás alatt álltak, így nem tudtunk minden zugot bejárni. A leghíresebb intézmény, a Magyar Nemzeti Galéria megtekintésére koncentráltunk, ahol a magyar festészet olyan ikonikus alkotásait vehettük szemügyre, mint amilyen Munkácsy Mihály Ásító inasa vagy Szinyei Merse Pál Majálisa. Miután végignéztük a tárlatot, felmentünk az épület kupolájába is. Egy újabb helyszín, ahonnan a Duna-part világörökségi látképének lehengerlő panorámájában gyönyörködhetünk. A Magyar Nemzeti Galériától továbbsétálva, a Várkert Bazárba érkeztünk, és itt zártuk a Budai Várnegyed feltérképezését. A Várkert Bazár egy mediterrán hangulatú, multifunkcionális rendezvényközpont. Ahogy a neve is sugallja, kezdetben kereskedelmi funkciót töltött be, egy valódi bazárként működött; árkádsorai egykor üzletekkel voltak tele. Manapság különféle kiállítások és kulturális rendezvények helyszínéül szolgál. Tettünk egy sétát a hangulatos, reneszánsz kertben, majd lesétáltunk a rakpartra, ahonnan szemügyre vettük az innen nyíló bejárat díszes homlokzatát és kovácsoltvas főkapuját is.

A Várnegyed körbejárása után nekivágtunk a Gellért-hegy meghódításának. Gyalog indultunk el felfelé, az Erzsébet híd budai hídfőjétől kiindulva. Végső célunk természetesen a híres Citadella volt, de közben megálltunk minden kis kilátóterasznál, majd tettünk egy kis kitérőt a hegy egy kevésbé látogatott részéhez, a víztározó tetején lévő parkba, a Filozófusok Kertjébe, ahol két érdekes műemléket is megnézhettünk. Az egyik a híres filozófusokat és gondolkodókat ábrázoló szoborcsoport, melynek minden alakja egy-egy világvallást és eszmét szimbolizál, akik egy irányba, a kör közepén elhelyezkedő, fénylő gömb felé néznek, ez pedig az egymás iránti toleranciát és a békés együttélést jelképezi. Egy kicsit arrébb egy másik szoborkompozíció, a Kilátókő található, mely a két városrész, Buda és Pest terepasztalszerű elrendezését ábrázolja, a tetején pedig két emberalak, Buda királyfi és Pest királykisasszony nyújtja kezét egymás felé. A köztük levő hasadék a Dunát, az egymás felé nyújtott kezek pedig a két városrész egyesülését szimbolizálják. A szobor mellől gyönyörű kilátás nyílik a városra, ahogy a szobor megnevezése is utal rá. Végül megérkeztünk a Citadellára, ami egy, a 19. században épült erődítmény, és ahol a páratlan panoráma mellett a város Szabadság-szobrát is megcsodálhattuk. A Szabadság-szobrot 1947-ben emelték a Gellért-hegy tetejére, és azoknak a hősöknek állít emléket, akik életüket áldozták Magyarország függetlenségéért és szabadságáért. Miután elidőztünk itt egy kicsit, a Szabadság híd irányába ereszkedtünk le a hegyről, és végezetül, a nap lezárásaként megnéztük a híd közelében található, sziklafalba vájt Sziklatemplomot.

Este, miután besötétedett, ismét felpattantunk a siklóra, és felmentünk a Várnegyedbe, majd onnan kisétáltunk a Halászbástyához, hogy megnézzük esti kivilágításban is. A helyszín esti látványa és hangulata újfent elkápráztatott minket. Ennél romantikusabb esti program aligha akad az egész városban. Rengeteg izgalmas látnivalót, múzeumot és építészeti remekművet megnéztünk ezen a napon, ez az esti andalgás a Halászbástyánál pedig méltó lezárása volt ennek az igazán tartalmas és élménydús napnak.

3. NAP: MÚZEUMOK, MINISZOBROK ÉS TURISTÁS ATTRAKCIÓK

A harmadik napunkat a Magyar Nemzeti Múzeum megtekintésével kezdtük, ami alapvetés minden magyar ember számára, hiszen ez az a múzeum, ami teljes egészében rólunk, a mi kultúránkról és történelmünkről szól. A múzeumban csodás, magyar vonatkozású műkincseket és régészeti leleteket láthatunk, illetve végigkövethetjük a magyar történelem alakulását a honfoglalástól egészen az 1990-es évekig. A múzeum tárlatait több nagy részre lehet osztani. Az első részben a Kárpát-medence egész területéről összegyűjtött régészeti kincseket láthatunk, melyek a honfoglalás előtti időkből származnak. A második nagy szekció az államalapítástól 1703-ig tartó időszakot öleli fel, a harmadik pedig az 1703-tól 1990-ig terjedő időszakot mutatja be. Minden kiállítóterem egy-egy jelentősebb korszakba nyújt átfogó betekintést a magyar történelem legjelesebb műkincsein és történelemformáló eseményein keresztül. Évek óta szerettünk volna eljutni ide is, és fantasztikus élmény volt végre bejárni Magyarország egyik legjelentősebb múzeumát.

A múzeum után néhány lazább, kevésbé fajsúlyos és kifejezetten szórakoztató programot iktattunk be. Kipróbáltunk néhány igazi turistás attrakciót, melyek nagyon népszerűek a külföldi turisták körében is. Elsőként felültünk az Erzsébet téren álló Budapest Eye óriáskerékre. Manapság már minden nagyobb városban van ilyen turistalátványosság, de a budapesti a maga 65 méteres magasságával Európa egyik legmagasabb óriáskereke. Ezután részt vettünk egy Riverride városnéző túrán, ami egy nagyon különleges és egyedi program, hiszen a kétéltű busz, mely e túra központi eleme, egy egyedülálló attrakció (a kontinentális) Európában. A túra első fele egy klasszikus buszos városnézés volt, melynek során egy igen szórakoztató idegenvezetést is meghallgattunk, majd a Duna-partra érve, egész egyszerűen belecsobbantunk a Dunába. Ezután kb. 20 percig hajókáztunk a Dunán a kétéltű busszal, végül pedig visszakapaszkodtunk a rakpartra, és kijöttünk a vízből. A nyári szezonban naponta többször indul a kétéltű városnéző túra. A helyek hamar megtelnek, ezért érdemes előre megrendelni a jegyeket, nehogy lemaradjunk róla a kiszemelt időpontban.

Miután véget ért a túra, megnéztük a világhírű New York Kávéházat, ahová egy kiadós sétával jutottunk el. A budapesti Nagykörút egyik legimpozánsabb épülete a New York Palota, melyben egy patinás luxusszálloda, étterem és kávézó is működik. A New York Kávéház 2011-ben és 2012-ben is elnyerte a "világ legszebb kávéháza" címet. Ennek köszönheti világhírnevét. Sok külföldi turista csak azért látogat el ide, hogy ezt a tételt is kipipálja a város híres látnivalói közül. Nekünk, magyaroknak azonban többet jelent ez a hely; számomra, egykori irodalomtanárként pedig kiváltképp különleges élmény volt ellátogatni ide, hiszen ezen az ikonikus helyen formálódott a magyar irodalom egy jelentős szelete. Ez a kávépalota a 19. és a 20. század fordulóján a főváros legkedveltebb találkozóhelye volt, ahol élénk kulturális és irodalmi élet zajlott. Olyan írók és költők találkozgattak, beszélgettek, alkottak és inspirálódtak itt, mint Krúdy, Karinthy, Ady Endre vagy a híres négyesfogat: Babits, Kosztolányi, Juhász és Tóth Árpád. Hihetetlen volt sétálgatni a történelemmel átitatott falak között, megcsodálni a díszes belső tereket, leülni azokhoz az asztalokhoz, ahol a magyar irodalom nagyjai írtak és alkottak, valamint elfogyasztani egy ínycsiklandozó koktélt, miközben magunkba szívtuk a hely páratlan atmoszféráját. Igaz, a bejáratnál megszeppentem egy kicsit, mert alapvetően viszolygok a drága, puccos helyektől, de erre a helyszínre mindenképp kíváncsi voltam a történelme miatt. Végül a férjem húzott be az ajtón - és ez remekül szimbolizálja az egész kapcsolatunkat, életünket is: én szeretek ötletelni, álmodozni, terveket szövögetni, ő pedig egy-egy határozott fellépéssel mindig segít, hogy valóra is váltsuk őket.

Az esti órákban kisétáltunk a Duna-partra, majd onnan a Margit-szigetre. A sziget tulajdonképpen egy hatalmas park, ami a fővárosiak kedvelt kirándulóhelye, és ahová bármikor elmenekülhetünk, ha egy kis zöldövezetre vágyunk a város szívében. A sziget sok érdekességet és konkrét látnivalót is tartogat, ezek egyike a híres zenélő szökőkút. A szökőkút vízsugarait híres slágerek dallamára és ritmusára spriccelik, a hangulatot pedig különböző hang- és fényeffektusok fokozzák. A nyári szezonban folyamatosan, reggel 10 órától este 10-ig, minden egész órában zajlik egy-egy "előadás", ami kb. 25 percig tart, és mindegyik műsor sajátos tematika szerint épül fel - van például gyermekzenei, popzenei vagy komolyzenei blokk. Érdemes úgy időzíteni a sétát a Margit-szigeten, hogy mindenképp meg tudjunk nézni egy ilyen előadást. Nekünk nagyon tetszett, kiváló nyáresti laza program, ami igazán kellemes és szórakoztató.

Naplemente után érdemes andalogni a Duna-parton és végignézni, ahogy a sötétedéssel kivilágítják a várost. Az Országházat teljes pompájában a szemben fekvő, budai Bem rakpartról vehetjük szemügyre, de csodás kilátás nyílik a belváros különböző részeire a 4 legszebb belvárosi hídról is, melyek a Margit híd, Lánchíd, Erzsébet híd és a Szabadság híd. A legszebb és leghíresebb mind közül a Lánchíd, ami már önmagában véve is egy turistalátványosság, és mivel ez a híd van a leginkább központi helyen, innen minden irányba gyönyörű kilátás nyílik. A szerelmespároknak állítólag örök szerelmet hoz, ha kéz a kézben sétálnak át rajta.

Városnéző sétáink során érdemes odafigyelni a város rejtett, apró kincseire, történetesen a miniszobrokra, melyek a kárpátaljai szobrászművész, Kolodko Mihály alkotásai. Több tucat található belőlük Budapest utcáin, sőt, már más városokban is vannak (pl. Veszprémben). A számuk folyamatosan bővül, így nehéz róluk naprakész listát készíteni. Ha épp olyan környéken járunk, ahol fellelhető egy vagy több miniszobor, akkor érdemes egy kis időt és energiát szánni arra, hogy felkutassuk őket, hiszen nagyon aranyos, jópofa alkotások, emellett minden szobornak megvan a saját története, és mindegyik kötődik valamilyen módon az adott helyszínhez, ezért érdemes kicsit kutakodni és elolvasni az adott miniszobor történetét. A budapesti városnézésünk során összesen 11 miniszobrot sikerült útba ejtenünk. Ezek:

• A kockásfülű nyúl (Budai Várnegyed, a Budavári sikló végállomása mellett)
  • Lufikutya csonttal (Dunakorzó)
  • Főkukac (Bem rakpart)
  • Rubik-kocka (Bem rakpart)
  • Szomorú tank (Bem rakpart)
  • Breki a Muppet Show-ból (Szabadság tér)
  • Süsü Bodrogi Gyulával (Szabadság tér)
  • Kisbalta (Szabadság tér)
  • Búvár a New York Kávéház kulcsával (New York Kávéház mellett)
  • Herzl Tivadar szobra (Dohány utcai Zsinagóga közelében)
  • Piszoár (Városliget, Vajdahunyad vára mellett).

A miniszobrokon kívül pedig további érdekes vagy éppen elgondolkodtató szobrokkal és köztéri alkotásokkal is találkozhatunk a város utcáin, melyeknek szintén érdemes egy kis figyelmet szentelni. Az egyik legérdekesebb és egyben legmegrázóbb alkotás a Duna-parton heverő cipőkupac, mely az Országház előtti rakparton található, és az itt kivégzett zsidóknak állít emléket.

4. NAP: VÁROSLIGET

Az utolsó napunkat a Városligetben töltöttük. Első megállónk a hatalmas és tágas Hősök tere volt, ahová a híres sugárút, az Andrássy út vezet. A város ezen része az 1800-as évek közepén még egy elhanyagolt, mocsaras terület volt, melynek kiépítése a 19. század második felében zajlott, és ma már az Andrássy út a Hősök terével is a város világörökségi részéhez tartozik. Az Andrássy utat világmárkák méregdrága üzletei és elegáns lakóházak szegélyezik, emellett több neves épület is megtalálható a sugárút mentén. Ezek egyike a Magyar Állami Operaház, melyet a világ legszebb operaházai között tartanak számon, illetve egy különleges és rendhagyó múzeum is áll itt, mégpedig a Terror Háza, mely a II. világháború témakörével foglalkozik, és amelynek megtekintése egy kifejezetten hátborzongató élményt nyújt.

A Hősök terének központi eleme a millenniumi emlékmű. Az emlékmű 36 méter magas oszlopán Gábriel arkangyal szobra látható, aki a legenda szerint megjelent Szent István álmában, és felkínálta neki a Szent Koronát. Az emlékmű talapzatán a hét magyar vezér lovas szobrai kaptak helyet, mögöttük pedig egy igen impozáns oszlopcsarnok kanyarodik félkörívben. A szoborcsoport egyik fele a legjelentősebb magyar királyokat, a másik fele pedig a magyar kultúra és történelem kiemelkedő személyiségeit ábrázolja.

A teret mindkét oldalról egy-egy jelentős múzeum monumentális épülete szegélyezi. Az egyik a Szépművészeti Múzeum, a másik pedig a Műcsarnok. A kettő közül mi most a Szépművészeti Múzeumot néztük meg. Már a múzeum épületének, görög oszlopokkal és szobrokkal díszített homlokzata, valamint a tágas, gyönyörű, helyenként freskókkal díszített belső terei is káprázatosak, a tárlatok pedig egyszerűen lenyűgözőek. A múzeumban a nemzetközi művészetek legékesebb darabjai közül szemezgethetünk. Nekünk az ókori nagy kultúrák leleteiből álló tárlat tetszett a legjobban, ahol görög és római szobrokat, illetve egyiptomi leleteket, többek között valódi, emberi és állati múmiákat is láthattunk.

A napunkat és az egész kiruccanást a Városliget parkjaiban zártuk, ahol kellemes sétákat tettünk Vajdahunyad vára körül. Körbejártuk a várat, melynek érdekessége, hogy a Városligeti-tó Széchenyi-szigetén áll, és 4 hídon keresztül közelíthető meg. Egy további érdekesség, hogy a Hunyadi család vajdahunyadi várkastélya alapján építették meg, mely a mai Románia területén, Erdélyben található. Az eredeti Vajdahunyad-várat az erdélyi kiruccanásunk során néztük meg pont egy évvel korábban, melyről ITT olvasható egy részletes beszámoló. A budapesti másolatot afféle díszletnek szánták a Városligetbe, és voltaképpen sosem töltötte be egy igazi vár szerepét, nem látott el védelmi funkciókat, és nem lakott benne egyetlen király vagy uralkodó sem. Ma mezőgazdasági múzeum működik benne.

Igazán tartalmas és élménydús napokat töltöttünk Budapesten. A város főbb látnivalóit sikerült bejárnunk, de maradtak hiányosságok is. Szívesen megnéztük volna például Gül Baba türbéjét, ami időhiány miatt nem sikerült, illetve szerepelt a listánkon a Dohány utcai Zsinagóga, ami Európa legnagyobb zsinagógája, de a vírushelyzet miatt zárva tartott. Épülőben van továbbá az új Néprajzi Múzeum a Városligetben, ami várhatólag egy hatalmas és szupermodern komplexum lesz, ha elkészül. A régi épületet már évekkel ezelőtt bezárták, és a műtárgyakat elkezdték átköltöztetni, így jelenleg (2020/2021) sehol nem lehet megtekinteni a kiállítást. A Műcsarnokba sem volt már időnk és energiánk bemenni, emellett sok más múzeum is van még a városban, melyeket ezúttal nem volt alkalmunk megtekinteni. Néhány év múlva tehát biztosan ellátogatunk újra Budapestre, hiszen számos látnivaló vár még felfedezésre!