Ausztria néhány kulturális és természeti szépsége

2019.05.17

Ausztria bámulatos földrajzi adottságokkal és gazdag történelemmel rendelkezik, emellett egy fejlett, biztonságos ország, ahol magas az életszínvonal, minden tiszta, rendezett és esztétikus (városok utcái, nemzeti parkok, túraútvonalak), ráadásul még közel is van hozzánk, tehát mindig ideális helyszín egy kis kiruccanáshoz. Könnyen, gyorsan és olcsón elérhető úti cél, ahol minden körülmény tökéletes, így bármikor jó opció lehet akár egy spontán, akár egy szervezettebb kiránduláshoz.

Ausztria sok különlegességgel büszkélkedhet, melyek közül némelyik nemzetközi vagy egyenesen világrekord. Azt tudtátok például, hogy itt található a földkerekség legnagyobb jégbarlangja vagy éppen Európa leghosszabb vízesése?

A saját tapasztalataink alapján összeállítottam egy 3 napos programajánlót, mely tartalmaz kulturális és természeti látnivalókat egyaránt, így mindenki találhat benne az érdeklődésének megfelelő attrakciót. Mindez azonban csak egy kis ízelítő Ausztria néhány tartományának látnivalóiból, hiszen az ország a viszonylag kis területe ellenére számos további kincset rejt. Számunkra is bőven vannak még felfedezésre váró helyek nyugati szomszédunknál, hiszen Ausztria azon tipikus országok egyike, melyeket érdemes régiókra lebontva, aprólékosan felfedezni, hiszen a rengeteg látnivaló mellett minden tartománynak megvan a sajátos arculata, hangulata és jellegzetességei, melyeket érdemes jobban megismerni. Az alábbi útiterv 3 nap alatt kényelmesen teljesíthető az odafelé és a hazafelé vezető utazással együtt.

1. NAP - EGY KÖZÉPKORI VÁR ÉS EGY NAGY MÚLTÚ APÁTSÁG

Az első napon két olyan kulturális látnivaló felfedezését iktattuk be, melyek viszonylag közelebb fekszenek hozzánk, Alsó-Ausztria tartományában. Első megállónk Kreuzenstein vára volt, ami egy, a korai középkorban épült vár Bécs közelében, Leobendorf nevű település mellett. Egy egyórás vezetett túra során lehet körbejárni ezt a jó állapotban fennmaradt várat, mely leginkább egy középkorban játszódó, kosztümös mesefilm díszletének tűnik. A várudvar megtekintése után az egyes termek következnek: konyha, bálterem, hercegi hálószoba, fegyverterem, kápolna. A fegyverterem volt a legemlékezetesebb számunkra, eddig még sehol nem láttunk ilyen nagy és jó állapotban fennmaradt középkori fegyvergyűjteményt.

Második megállónk pedig a Duna mellett fekvő Melk városa és az ott található híres apátság volt, mely a Wachau régió részeként az UNESCO védelmét élvezi, a Világörökség része, valamint Ausztria legtöbb ablakával rendelkező épülete. Az apátságot bencés szerzetesek alapították már közel ezer esztendeje. Az elmúlt évezred során többször átépítették, bővítették, legutóbb a barokk korszakban, így ma ez az épületkomplexum Ausztria legnagyobb és legjelentősebb barokk kori műemléke. Szintén egy kellemes, egyórás túra során lehet megtekinteni a látnivalókat: különböző vallásos emlékeket, festményeket, okiratokat, ereklyéket, palástokat, tükröket, az apátság makettjét, a márványtermet, a fantasztikus könyvtárat, a kápolnát a csodás mennyezeti freskókkal és végül a templomtoronyba felvezető csigalépcsőt.

2. NAP - A VILÁG LEGNAGYOBB JÉGBARLANGJA, EURÓPA LEGHOSSZABB VÍZESÉSE ÉS EGY VADREGÉNYES SZURDOKVÖLGY

A második napunkon, egy kis ugrás után, Ausztria nyugati felében folytattuk kalandozásunkat, Salzburg és Tirol tartományokban. Ez a nap a túrázás, a természeti látnivalók és a csodás alpesi táj jegyében telt, melynek során több természeti kuriózumot is felfedeztünk. Elsőként az Eisriesenwelt (Jégóriások Világa) nevű jégbarlangot néztük meg, ami a világ legnagyobb jégbarlangja, és Salzburg közelében található. A barlang látogatható szakaszát egy kb. egyórás vezetett túra keretében lehet megnézni, de már az odavezető út is nagyon kalandos, hiszen maga a barlang kb. 1800 méteres magasságon található, egy hegy csúcsának belsejében. 1000 méteres magasságig fel lehet menni személyautóval egy keskeny, kanyargós, szerpentines úton. Itt egy kis látogatóközpont fogadja a turistákat, ami parkolóból, büféből és ajándékboltból áll. Itt lehet leparkolni, majd jegyet váltani a barlangba, innen pedig gyalogosan kelhetünk útra a barlang felé. Kb. 30 percig kell felfelé túrázni a hegyoldalban, majd egy drótkötélpályás felvonó visz át egy meredek szakadék felett, onnan pedig szintén gyalog kell továbbmenni, és egy újabb 30 perces túra után érkezünk meg a barlang bejáratához, ahol folyamatosan indulnak a túrák befelé. A barlang megtekintése után ugyanezt az utat lefelé is meg kell tenni, tehát összesen kb. 3-4 órát kell rászánni a barlang meglátogatására. Ez egy rettentően fárasztó túra, de az élmény és a gyönyörű alpesi táj mindenért kárpótol, és maga a barlang is szép, különleges, hatalmas és félelmetes. Többféle barlangban jártunk már, de ezt egyikhez sem tudnám hasonlítani, egészen egyedi és kivételes.

Ezután a Hohe Tauern nevű nemzeti park felé vettük az irányt, ahol a híres Krimmli-vízesést néztük meg egy újabb kimerítő túra keretén belül. Ez Ausztria legnagyobb és Európa leghosszabb vízesése. A 380 méter magas vízesés 2,5 km hosszan zúdul lefelé a hegyoldalban, méghozzá lépcsőzetesen, tehát a vízesés több nagy lépcsőre, szakaszra különül el. Már az odavezető út is fantasztikus volt: a nemzeti parkban autóztunk, vadregényes hegyormok között, alpesi tavak, folyók mentén. Szerpentines, kanyargós, lankás utakon haladtunk, nem győztünk gyönyörködni a tájban. A vízeséshez megérkezvén, a leparkolás után, kisbuszos transzferjárattal mentünk fel a vízesés legtetejéhez, ahonnét leereszkedve túráztunk végig a vízesés mentén. A kiépített kilátópontokról csodálhattuk a dübörgő zuhatag egy-egy látványos szakaszát, és átérezhettük a természet elementáris erejét. Gyönyörködtünk a látványban, bőrünkön éreztük a vízpermetet, magunkba szívtuk a friss alpesi levegőt. Lassan, kényelmesen haladtunk, de így is igencsak elfáradtunk. Megszenvedtünk a látványért, de megérte, mert eszméletlenül szép volt az egész táj. Ez a túra is 3-4 órát vesz igénybe, emellett kemény és fárasztó is, de a látvány és az élmény abszolút kárpótol az erőfeszítésekért.

A harmadik és egyben utolsó látnivalónk ezen a napon a Liechtensteinklamm nevű szurdokvölgy volt, mely Ausztria és az egész Alpok egyik legszebb és leghíresebb ilyen jellegű nevezetessége. A kanyon mélyén egy folyó található, ami hatalmas sziklák között kanyarog, és mindkét oldalról meredek sziklafal veszi körül. Egy egyórás, nem megerőltető túra során lehet oda-vissza végigjárni a völgyet a sziklafal oldalában kiépített sétaúton. Igazán különleges látnivaló, ilyesmit még soha korábban nem láttunk. Csodálatos és egyben félelmetes volt, ahogy a víz dühösen, sebesen, óriási robajjal zubogott és tört utat magának a sziklák között, mi meg a keskeny fapallókon sétáltunk fölötte. Végül kiértünk egy erdős területre, ahol a szurdok véget ér, és egy mesebeli kis tisztáson találtuk magunkat, ahol egy vízesés ömlik bele a folyóba. Itt megpihentünk egy kicsit, majd innen visszafelé indulva tudtunk végighaladni ugyanazon az útvonalon a szurdok bejáratáig.

3. NAP - ISMÉT EGY KIS KULTÚRA, MŰVELŐDÉS ÉS TÖRTÉNELEM

A harmadik napunk pedig ismét a kulturális látnivalók jegyében telt: egy Salzburg melletti kastélyt néztünk meg, illetve eltöltöttünk néhány órát Salzburg óvárosában. Első látnivalónk tehát a Hellbrunn-kastély volt. Maga a kastély tulajdonképpen csak egy nagyobb vadászház pár szobával, amit kb. fél óra alatt meg lehet nézni, de ami miatt különleges ez a hely, és amiről a hírnevét is kapta, az a kastély körüli kert, birtok és a benne található szökőkutak, vízi játékok. A kert szinte minden apró szeglete és minden szobra úgy került kialakításra, hogy egy összefüggő víz- és csatornarendszer fusson benne végig, és egy gombnyomásra a legváratlanabb, legeldugottabb helyekről előtörő vízsugár lespriccelje és megviccelje az egykori uraságokat, vendégeket, manapság pedig a gyanútlan turistákat. A szerkezetek működését a túravezető szabályozta, és kifejezetten gondoskodott róla, hogy senki ne ússza meg szárazon. Nagyon mulatságos volt az egész, a hűsítő vízpermet pedig még jól is esett a kora nyári, 28-30 fokos melegben.

Ezt követően bementünk Salzburg belvárosába, ami szintén az UNESCO által létrehozott Világörökség része. Miután leparkoltunk, gyalogosan vágtunk neki a barokk óvárosnak, melyet kényelmes tempóban, 2 óra alatt körbesétáltunk. Megnéztük Mozart szülőházát, a Mozart téren álló Mozart-emlékművet, majd egy másik téren leültünk egy kicsit pihenni, és gyönyörködtünk az ott álló hatalmas szökőkútban. Ez afféle spontán városnézés volt, inkább csak sétálgattunk az óváros macskaköves utcáin, csodálva a barokk épületek homlokzatait, élvezve a város történelmi hangulatát. Csupán néhány órát tudtunk eltölteni a városban, hiszen kora délután indultunk hazafelé. Salzburgra mindenképp érdemes több időt szánni, hiszen sok konkrét és kiemelt látnivaló is van a városban, melyeket érdemes aprólékosabban megnézni. Nekünk ezúttal csak ennyi fért bele az időnkbe, de szeretnénk még visszatérni a városba, hogy alaposabban felfedezzük.

SZÁLLÁSAJÁNLÓ

Az éjszakát a Salzburg tartományban fekvő Alpendorf nevű településen töltöttük, a Forsthof nevű családi panzióban, ami egy tradicionális alpesi vendégház. Mivel ez inkább egy spontán jellegű kiruccanás volt, nem akartunk előre szállást foglalni. Végül teljesen véletlenül bukkantam rá a neten erre a szálláshelyre, és az érkezésünk előtti estén, egészen pontosan éjjel 11 órakor foglaltam le egy szobát a panzióban másnap estére. Ahhoz képest, hogy eléggé hirtelen jött ez az ötlet, végül nagyon jól sült el a dolog, és maradéktalanul elégedettek voltunk. Mindig is vágytunk arra, hogy egyszer eltöltsünk 1-2 éjszakát egy ilyen faházban, egy tündéri alpesi falucskában, vadregényes hegyormok és zöldellő erdők ölelésében, ahol szinte harapni lehet a friss levegőt, és ahol csend, béke, nyugalom honol. Ez az álom is valóra vált, és egyszerűen mennyei volt, fantasztikusan éreztük magunkat, úgyhogy csak ajánlani tudom ezt a helyet mindenkinek.