Tíz csodahely Szlovéniában, amit érdemes felfedezni

2023.06.29

Közelebbi országokban is imádjuk a klasszikus autós körutakat, vagyis amikor folyamatosan úton vagyunk, minden éjszakát máshol töltünk, s így nézzük meg egy adott útvonalra felfűzve a közbeeső látnivalókat. Már csak a munkánkból adódóan is szeretünk vezetni, úton és a magunk urai lenni, nem alkalmazkodva senkihez és semmihez. Ez a legnagyobb kaland és szabadság számunkra. Az elmúlt években bejártuk már így Boszniát, Montenegrót, Erdélyt, Horvátországot több alkalommal, Görögország északi részét. Legutóbb pedig Szlovéniát vettük célba, ahová 2023 júniusában ruccantunk el néhány napra. Korábban kamionnal és főként átutazóban jártunk ebben az országban, de mindig is szerettük volna jobban megismerni. Noha ez egy igazán rövidke utazás volt, tökéletesen feltöltődtünk ezalatt a pár nap alatt, és sikerült felfedeznünk az ország top 10 látnivalóját, melynek során nagyszerű élményekkel gazdagodtunk.

POSTOJNAI-CSEPPKŐBARLANG

Az első látnivalónk az ország ikonikus természeti csodája, a világhírű Postojnai-cseppkőbarlang volt. Szlovénia igen kiterjedt karsztrendszerrel rendelkezik. Az országban a 18. századtól napjainkig több, mint 13 ezer cseppkőbarlangot tártak fel, és mivel az itteni korai feltárások úttörő jellegűek voltak, ezért Szlovéniát tartják a karsztkutatás bölcsőjének. A közismert Postojna Európa legnagyobb turisztikai barlangja, az eddig feltárt része 24 km hosszú. A kb. 2 órás barlangtúra első részében egy föld alatti kisvonaton utazhatnak a turisták, ami egyedülálló turistaattrakció a világon. Ezután egy kb. 1,5 órás gyalogtúra következik a barlang gigantikus termein keresztül, melyekben hatalmas és rendkívül változatos formavilágú cseppköveket vehetünk szemügyre. Érdemes előre foglalni helyet az óránként induló turnusok egyikére, a belépőjegyhez pedig célszerű audioguide-ot venni. Lehet választani magyar nyelvűt is, így sok érdekességet hallhatunk a barlangról a túra során. Mi kedvezményes, kombinált belépőjegyet vettünk a barlangba, mely a közeli Predjamai várba is érvényes volt, ennek ára fejenként 45 EUR. A parkolás a barlang látogatóközpontjánál 6€.

PREDJAMAI VÁR

A barlangtúra után nem is tétlenkedtünk, máris robogtunk tovább a 9 km-re fekvő Predjamai várhoz, ahol a parkolás 5€. Predjama Szlovénia egyik leghíresebb turisztikai látványossága, mely a világ legnagyobb barlangváraként a Guinness-rekordok között is szerepel. A középkori, reneszánsz várkastélyt a 12. században építették egy barlang szájához és egy 123 méter magas sziklafal oldalába, teljesen egybeépítve a sziklafalban húzódó barlangrendszerrel, mintha a vár egyes szobái a sziklaüregek természetes folytatásai lennének. Nagyon szeretjük a középkori várakat, kastélyokat, erődítményeket, sok ilyen típusú látnivalót megnéztünk már szerte a világon, de kétségkívül ez volt az egyik legkülönlegesebb, amit valaha láttunk. A várkastély leghíresebb lakója Erasmus von Luegg rablólovag volt a Habsburgok idején, aki, miután kihívott párbajra és megölt egy császári rokont, a halálbüntetés elől a várba menekült, és ott talált menedéket. A császári katonák egy évig ostromolták sikertelenül a várat. Hiába játszottak a vár lakóinak kiéheztetésére, ugyanis a lakók a vár mögötti barlangrendszeren keresztül biztosították a folyamatos utánpótlást. Az ostromlottak poénból még vacsorával is kínálták a katonákat. Végül egy áruló szolga segítségével sikerült megölni Erasmust, aki gyertyafénnyel jelezte a katonáknak, hogy Erasmus az árnyékszéken tartózkodik, s a katonák ágyúikkal lebombázták a korabeli mellékhelyiséget, így Erasmus csúfos halált halt azon a helyen, ahová a király is gyalog jár. A vár alatt is húzódik egy kiterjedt barlangrendszer, melynek érdekessége, hogy több denevérfajnak ad otthont. A denevérek a barlangban töltik a telet, így akkor a barlangot nem lehet megközelíteni, a nyári hónapokban viszont a barlang nyitva áll a látogatók előtt. Mivel azonban turisztikailag nincs kiépítve, így speciális túravezetővel és felszereléssel, előre egyeztetett időpontban, egy kalandos barlangtúra során látogatható.

ŠKOCJAN-BARLANGRENDSZER

Az első napunk harmadik látnivalója a kevésbé ismert és turistás, de UNESCO-listás Škocjan-barlang volt, melynek meglátogatása szintén lenyűgöző élmény. A cseppkövek mennyiségét és formavilágát illetően talán kevésbé gazdag és látványos, ami miatt viszont mégis egyedülálló ez a barlang, az a világ egyik legnagyobb föld alatti folyókanyonja. Egyszerűen leírhatatlan az a látvány és érzés, ahogy egy óriási barlangteremben túrázunk, alattunk pedig 100 méteres mélységben dübörög a Reka (jelentése: folyó) folyó, elképesztő robajt csapva a zárt barlangtermekben. A fokozottan védett barlangban szigorúan tilos fotózni. A nyári időszakban óránként indulnak a vezetett túrák, és hagyományos idegenvezetés zajlik angol nyelven. A parkolás ingyenes, a belépő 22€. A barlang meglátogatása felér egy kiadós túrával, ugyanis a látogatóközponttól egy erdei sétával érjük el a barlang bejáratát, odabent kb. 1,5 órát túrázunk a folyókanyonban, majd a kijárattól egy igencsak combos gyalogtúrával érhetjük el újra a felszínt. Itt több túraútvonal közül lehet választani. Az első és legrövidebb (300 m) a zöld jelzésű útvonal, ami kb. 15 percig tart. A második a sárga, ami 600 méter hosszúságú és 30 perc időtartamú túrát jelent egy közepesen nehéz, meredek terepen, sok-sok lépcsőzéssel és sziklamászással. A harmadik és egyben leghosszabb pedig a piros jelzésű túra, ami 2,5 km hosszú, és 1,5 órát vesz igénybe, de ez egy lankásabb, kényelmesebb sétaút az erdőben. Mi a középsőt választottuk, de a meredeksége miatt nagyon fárasztó volt, talán jobb döntés lett volna a hosszabb, de lankásabb 3-as útvonalat választani.

KOZJAK-VÍZESÉS

Szlovénia egyetlen és festői szépségű nemzeti parkja a Triglav Nemzeti Park, melynek területén belül töltöttük el a második teljes napunkat, bejárva annak legszebb helyeit. Elsőként, kora reggel a Kozjak-vízesést néztük meg, ami Szlovénia egyik legszebb természeti csodája. A 15 méter magas vízesés egy vadregényes szurdok mélyén, egy igen látványos és szűk hasadékban zúdul le. A parkolótól a valószerűtlenül smaragdzöld Soča (Isonzó) folyó mentén kezdtük meg sétánkat, amit az egyre szűkülő szurdokban folytattunk, majd kb. 30 perces, laza és kellemes túra után érkeztünk meg a vízesés előtt kialakított kilátóteraszra. Miután innen megcsodáltuk a vízesést, levettük a cipőnket, s térdig belegázolva a jéghideg, hegyi folyóba, bemásztunk a vízesés előtti sziklákhoz. Időnként ez nem lehetséges a magas vízállás miatt, és néha van itt egy őr is, aki nem engedi be a vízbe a turistákat. Ezúttal szerencsénk volt, senki sem őrködött, és teljesen biztonságosnak ítéltük meg a műveletet. Egészen elképesztő élmény volt a vízesés előtti köveken állni, miközben a sziklafalak szinte teljesen összezárultak a fejünk felett, mintha egy barlangban lettünk volna. A vízeséshez vezető túraútvonal elején van egy nagy, murvás parkoló, ahol a táblák tanúsága szerint 1,5€ a parkolás óránként, a vízeséshez vezető útvonalon pedig van egy bódé, ahol a kiírás szerint 5 eurót kell fizetni belépőjegy gyanánt, de mivel hétköznap reggel és a nyári időszak legelején jártunk itt, a parkoló és a bódé is üresen állt, így teljesen ingyen megúsztuk ezt a látnivalót, ami egyébként az egyik legszebb hely, amit láttunk Szlovéniában, és fantasztikusan éreztük magunkat ezen a túrán.

SOČA-VÖLGY

A túra közben érintettük a lenyűgöző szépségű Soča (Isonzó) folyó völgyét is, ami valószerűtlenül smaragdzöld vizével teljesen elkápráztatott minket. A Kozjak-vízesés felé tartva, átkeltünk a folyókanyon egy igen látványos részénél kiépített Napóleon hídon, majd a gyalogtúra során átsétáltunk egy függőhídon is, ahonnan gyönyörűen beláttuk a folyóvölgyet. A folyó híres a sportolási lehetőségeiről, többek közt kajakozni és raftingolni is lehet rajta, de mivel az elmúlt években kétszer is raftingoltunk (Montenegróban es Boszniában), így most nem ez volt a prioritás. Sétával és kirándulással töltöttük itt az időnket, miközben mélyen magunkba szívtuk a friss, alpesi levegőt, és nem győztünk betelni a csodás látvánnyal, a fantasztikus színárnyalatokkal és a vadregényes környezettel. Igazán megnyugtató és természetközeli élmény volt.

TOLMIN-SZURDOK

A Triglav Nemzeti Park egyik ékköve a vadregényes környezetben fekvő és mágikusan szép Tolmin-szurdok, mely a nemzeti park legdélibb és legalacsonyabban fekvő részén helyezkedik el. Itt voltaképpen két szurdok találkozik egymással, ami egyedülálló természeti jelenség Szlovéniában. A kb. 1,5 óra hosszú túra során függőhidakon kelhetünk át, és több érdekességet is láthatunk, mint amilyen egy természetes, meleg vizű forrás, amely a jéghideg, 5-9 fokos Tolminka folyóba ömlik, vagy a Medve-fej nevű szikla, ami egy szűk hasadékba szorult, óriási sziklatömb. Végül a szédítően magas Ördög hídjáról vehetjük szemügyre az egész szurdokot, melyet 1907-ben, eredetileg fából építettek. Szlovéniában hagyományosan ördöghídnak nevezik azokat a kis hidakat, melyek mély és keskeny kanyonok fölött ívelnek át. Ez a hely lett az egyik legnagyobb kedvencünk Szlovéniában, imádtunk minden itt töltött pillanatot. A belépő a szurdokba 8€, a parkolás a szurdok bejáratánál kialakított parkolóban pedig óránként 3 euróba kerül.

SZÁVA-VÍZESÉS

Ezután a Bohinj-tó környékére mentünk, ahol a nap hátralevő részét töltöttük. A Bohinj-tó közelében található a gyönyörű Száva-vízesés, mely 78 méteres magasságból zúdul le a sziklafalakon. Az ingyenes parkolótól egy kb. 30 perces, kellemes erdei túrával érhetjük el a vízesést, amelyet 2023 nyarán 4€ ellenében tekinthetünk meg.

BOHINJ-TÓ

Végül magánál a tónál zártuk a napot. A, hegyekkel körbezárt, festői völgyben elterülő Bohinj-tó Szlovénia legnagyobb természetes tava. Az óriási völgyet egykor egy hatalmas gleccser vájta ki, ami a legutolsó jégkorszak végén elolvadt, így jött létre ez a csodálatos gleccsertó. A tó partján kellemes sétákat tehetünk, ami közben érdemes megnézni a híres kecskebakos szobrot, melyhez számos legenda fűződik. A tavon csónakázni is lehet, illetve a bátrabbak meg is mártózhatnak a jéghideg, kristálytiszta vízben.

BLED

A harmadik és egyben utolsó teljes napunkat a Bledi-tó partján és annak környékén töltöttük, melynek során igyekeztünk megnézni és kipróbálni minden látnivalót és programlehetőséget, amit a környék nyújt. Kora reggel megmásztuk a 611 méter magas Ojstrica kilátópontot, ahonnan az egyik legszebb kilátás nyílik az ikonikus Bledi-tóra. A tó partjáról egy kb. 25 perces és közepesen nehéz túra során érhetjük el a kilátópontot, a túra végén pedig egy nagy sziklára kell felkapaszkodni egy meredek és sziklás ösvényen keresztül. Ojstrica egyike a hegy három híres kilátópontjának (Mala Osojnica, Velika Osojnica, Ojstrica), melyek közül időhiány miatt csak ezt az egyet másztuk meg. A fényviszonyok a fotózáshoz délután sokkal jobbak, amikor a hátunk mögül süt a nap a tóra, de olyankor nagy a tömeg, hiszen ez a legközelebbi és legnépszerűbb kilátópont, valamint a délutáni hőségben túrázni sem olyan kellemes. Mérlegelve ezeket a szempontokat, a kora reggeli időpont mellett döntöttünk, és nem bántuk meg.

Miután lejöttünk a hegyről, teljes hosszában körbesétáltuk a tavat, melynek 6 km hosszúságú, szépen kialakított, hangulatos ösvényei igazán elragadóak. Eközben tettünk egy kis kitérőt, hogy megnézzük a Bledi várat is, ami egy sziklaszirten magasodik a tó fölé, ahonnan páratlan kilátásban gyönyörködhettünk. A várhoz egy kiadós túrával jutottunk fel a tó partjáról, ahová 15 EUR a beugró. Ezután átmentünk a tó közepén fekvő szigetre is, amihez a tradicionális közlekedési eszközt, a fából készült, 7 méter hosszú és kézzel hajtott pletnát vettük igénybe. Amikor meghallottuk, hogy egy kör a pletnával 18 EUR fejenként, kicsit felszaladt a szemöldökünk, de amikor átértük a kis szigetre, végképp betelt a pohár. A kis szigeten van egy templom, ahová további 12 EUR a belépő fejenként, illetve egyetlen pici fagyizó, ahol egy gombóc fagyi nem kevesebb, mint 3 euróba kerül. Összehasonlításképp, az előző napon a Bohinj-tónál fagyiztunk, ahol 1,5 EUR volt egy gombóc, és azt is drágának találtuk, de ez már tényleg pofátlan lehúzás volt, úgyhogy a szigeten levő templomba nem mentünk be, és fagyit sem ettünk itt.

Abszolút érthető, hogy Bled miért lett ilyen felkapott és ikonikus helyszín, hiszen a tó a közepén fekvő szigettel és a környező hegyekkel igazán képeslapszerű látványt nyújt, és nagyon hangulatos az egész környék, de őszinte leszek: a Bledi-tó nem lett a kedvenc helyszínünk Szlovéniában. Eleve nem preferáljuk a nagyon turistás helyeket, s Bled volt az a hely az ország toplistás látnivalói közül, ami rávilágított ennek okaira. Egy bizonyos szintig abszolút érthető, hogy egy fejlett országban a színvonalasabb szolgáltatások miatt magasabbak az árak is, de azt már nem szeretjük, amikor egyszerűen hülyének nézik és lehúzzák a turistákat. Igyekszünk költséghatékonyan utazni, de az élményeken sosem spórolunk, és egy drágább belépőjegy nem tart vissza attól, hogy megnézzünk egy látnivalót, vagy kipróbáljunk egy programlehetőséget. Szeretünk mindent megnézni és felfedezni egy adott helyen, éppen ezért jutottunk a Bledi-tónál arra a következtetésre, hogy az ottani árak a kőkemény turistakopasztás kategóriájába esnek. Arról már nem is beszélve, hogy közvetlenül a tó partján parkolni szintén drága mulatság. Érdemes korán érkezni, mert hamar megtelnek a nem túl nagy parkolók. Nekünk a kemping melletti parkolóban sikerült megállnunk, ahol óránként 5 EUR a parkolás, vagyis az ott töltött 8 órás intervallum után 40 eurót fizettünk.

VINTGAR-SZURDOK

A legutolsó látnivalónk Szlovéniában a közismert Vintgar-szurdok volt. A Radovna folyó által kivájt, vadregényes környezetben fekvő és 1,6 km hosszúságú szurdokot kb. 30 perc alatt lehet kényelmesen végigsétálni a sziklafalak oldalába épített sétányokon és hidakon. A szurdok a gyönyörű Šum-vízesésben végződik, ami fölött átmehetünk egy fahídon, majd lesétálhatunk egy kilátóteraszra, ahonnan szemből is megcsodálhatjuk a zuhatagot. A szurdokot csak egy irányban lehet bejárni, a kijárat után pedig a kétféle túraútvonal valamelyikén tudunk visszasétálni a parkolóba. A rövidebb (piros) túraútvonal 2,7 km hosszú, míg a hosszabb (zöld) 4,1 km. Mi az utóbbit választottuk, és nem bántuk meg, hiszen csodás tájakon vitt az útvonal. A szurdokvölgy mindössze 5 km-re található Bledtől, így kiválóan össze lehet kötni egy bledi kiruccanással. A szurdokba 10 EUR a belépő, a parkolás a szurdok bejáratánál pedig szintén 10 EUR ellenében lehetséges.

SZÁLLÁSOK

Az első éjszakánkat Kobarid települése mellett, Drežniške ravne hegyi falucskában töltöttük, egy végtelenül nyugodt, autentikus és hangulatos környezetben. Egy családi apartmanban (Apartment Rakušček) szálltunk meg, ahol a házigazda saját készítésű pálinkával és pitével várt minket, a tágas apartmanlakásunkhoz pedig egy saját terasz és kertrész is tartozott, ahol grillezni vagy napozni is tudtunk volna, ha több időt töltünk itt – és nagyon szívesen maradtunk is volna hosszabb ideig. A második éjszakánkat pedig a Bohinj-tótól néhány kilométerre, egy szintén nagyon hangulatos és barátságos falucskában, Stara Fužinában töltöttük, ahol a környező szállásárakhoz képest igazán jutányos áron tudtunk kibérelni egy apartmant (Apartments pri Urhu). A szobánk erkélyéről csodálatos panoráma nyílt a Triglav Nemzeti Park környező hegyeire.

Szlovénia Európa egyik smaragdzöld ékköve, természeti adottságai és szépségei elvitathatatlanok. Emellett a közelsége és fejlettsége miatt könnyen elérhető és utazható célpont. Őszintén szólva, nagyon jólesett most az a könnyedség és olajozottság, ami a szlovén utunkat jellemezte, az igazsághoz viszont hozzátartozik az is, hogy meglehetősen drága ország. Szlovénia földrajzilag ugyan a Nyugat-Balkán része, a szlovén nyelv pedig a szerb, horvát és macedón nyelvekkel együtt a délszláv nyelvcsaládba tartozik, de a fejlettséget és az árakat illetően már abszolút a nyugat-európai szintet képviseli. Az ott töltött pár nap alatt bejártuk az ország top 10 látnivalóját, melyek közt voltak mágikus szépségű és igazán vadregényes helyszínek, amik fantasztikusan természetközeli élményeket és igazi feltöltődést nyújtottak. Az idő rövidsége miatt ezúttal tényleg csak az ország legismertebb látnivalóira tudtunk koncentrálni, de biztosan visszatérünk még Szlovéniába, s a következő alkalommal az lesz a célunk, hogy kevésbé frekventált helyeket, rejtettebb kincseket is felfedezzünk. Sokszor alábecsüljük a közelebbi helyek szépségeit, és mindig távoli, egzotikus országokba vágyunk, aztán újra és újra rájövünk arra, hogy a közelünkben is megannyi csodahely van, melyeket érdemes felfedezni, és nem kell mindig messzire utazni ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, és felejthetetlen élményekkel gazdagodjunk. Ezek a helyek pedig szinte bárki számára elérhetőek és könnyedén megközelíthetőek, s tényleg csak annyi kell, hogy abbahagyjuk az ásítozást a tévé előtt, felkeljünk a kényelmes kanapéról, és elinduljunk. Hiszen a hatalmas és csodaszép világ odakint van, tele élményekkel, melyek csak arra várnak, hogy felfedezzük és megéljük őket. Egy életünk van, hát ÉLJÜNK, és használjuk ki a lehetőségeket, amíg csak lehet!

Figyelem! A feltüntetett árak és praktikus információk 2023 nyarán voltak érvényben, a későbbiekben természetesen bármikor változhatnak. Az aktuális információkról mindig érdemes az adott látnivaló vagy az ország hivatalos turisztikai weboldalán tájékozódni. Ez az oldal és blogcikk nem egy hivatalos turisztikai tájékoztató, hanem egy személyes blog és élménybeszámoló, mely teljes mértékben a saját és egy adott idősávban szerzett tapasztalatainkon alapul, melyekkel szeretnénk utazási ötleteket, hasznos tippeket és inspirációt nyújtani az utazáshoz.

Olvasd el az alábbi blogbejegyzéseket is, melyek szintén érdekelhetnek: