Rejtett öblök és homokos partok – 5 strandtipp egy horvát nyaraláshoz

2022.06.11

Horvátország sokak által kedvelt és preferált úti cél, hiszen egyrészt könnyen elérhető a magyarok számára, másrészt tényleg gyönyörű ország rengeteg látnivalóval és lehetőséggel, ám valahogy mégis sok tévhit és előítélet is kering róla. Számtalanszor hallottam vagy olvastam például azt, hogy Horvátország tele van kiábrándítóan túlzsúfolt és nem túl szép, betonozott vagy sziklás strandokkal, homokos partok pedig egyáltalán nincsenek az országban. Tagadhatatlan, hogy van némi valóságalapja ezeknek az állításoknak, de itt is lehet keresni rejtett, idilli hangulatú helyeket és homokos strandokat egyaránt. Aki pedig keres, az talál! Mi már sokszor jártunk Horvátországban, s eddig minden alkalommal kifejezetten homokos partú és/vagy csendesebb, kevésbé felkapott üdülőhelyet kerestünk bázishely gyanánt, és sikerült is megtalálnunk a számunkra ideális helyeket, ahol nagyon jól éreztük magunkat. Ezekből készítettem most egy összeállítást és ajánlót az északon fekvő Kvarner-öböltől egészen Dalmácia déli csücskéig.

SELCE

Ha a földrajzi elhelyezkedés szerint haladunk északról délre, akkor az első hely, ahol kifejezetten nyaralás céljából tartózkodtunk pár napig, és amit jó szívvel ajánlok: Selce.

Selce az ország északi részén elterülő Kvarner-öböl egyik nyaralófaluja, ami egy nagyobb város, Crikvenica közelében fekszik, amelynek neve bizonyára ismerősen cseng mindenkinek. Ha egy csendesebb, nyugodtabb helyre vágyunk, akkor célszerű Selce felé venni az irányt, ahol ráadásul egy kellemes homokos strandot is találhatunk. A falu tengerparti sétánya mentén egy kiépített, betonos strand húzódik, de ha ezen végigsétálunk, akkor a sétány végében egy pici, homokos öblöt találunk. A falu előnye, hogy mindössze néhány órás autózással elérhetjük Magyarország bármely részéről, és tökéletes hely egy pár napos, nyugodt kikapcsolódáshoz. Ha pedig egy kis pezsgésre, éjszakai életre vágyunk, akkor könnyedén beruccanhatunk a közeli Crikvenicába, ráadásul a közelben fekszik a Plitvicei Nemzeti Park is, így mindenképp érdemes egy itteni nyaralást összekötni a világhírű, UNESCO-listás Plitvicei-tavak meglátogatásával, ahogyan mi is tettük.

RAB-SZIGET

Szintén a Kvarner-öböl térségében található a Rab-sziget, ahová egy rövid kompúttal juthatunk át a szárazföldről. A szárazföldi Jablanac városka, ahonnan a kompok indulnak, kb. 7-8 órás autóútra fekszik Budapesttől. A Rab-sziget egy nagyon különleges helyet foglal el a szívünkben, hiszen itt töltöttük a legelső közös nyaralásunkat. Én ekkor láttam életemben először tengert, és ez volt az első önálló, szülők nélküli, felnőttes utazásom a férjemmel, Jozsóval, aki akkor még csak a barátom volt. 😊 Akkor még teljesen zöldfülűek voltunk az utazásszervezést illetően is, így abszolút spontán módon indultunk útnak, és véletlenül keveredtünk erre a szigetre, de keresve sem találhattunk volna jobb helyet az első nyaralásunkhoz. Egyszerűen tökéletes volt! A mindössze kb. 20 km hosszú és néhány kilométer széles sziget gyönyörű, idilli hangulatú és igazán kompakt, sok programlehetőséggel.

Az aprócska főváros, Rab egy középkori ékszerdoboz, ahol romantikus sétákat tehetünk. A sziget körüli vizeken festői hajókirándulásokra indulhatunk, de akár magunk is bérelhetünk motorcsónakot, amivel bejárhatunk egyes öblöket. A sziget a domborzatából adódóan kiváló kirándulási és túrázási lehetőségeket is nyújt, a kimerítő túrák után pedig kedvünkre lazíthatunk a számos partszakasz valamelyikén, és csobbanhatunk egy jót az Adria kristálytiszta vizében. Noha a partok többsége sziklás vagy kavicsos, egy kis szemfülességgel találhatunk néhány csodaszép, homokos strandot. A sziget legismertebb homokos strandja Lopar, ami egy széles, félkörívben elterülő, homokos fövenyű, sziklafalak által védett és körbezárt öböl. A víz olyan sekély, hogy szinte át lehet gyalogolni egy aprócska szigetre, ami az öböl közepén fekszik, így kisgyerekekkel is abszolút ideális fürdőhely. Ez a strand nagyon szép, ám igen népszerű is. Egy másik homokos strand a szigeten Kampor, ami hasonló adottságokkal rendelkezik, mint Lopar, de kevésbé felkapott - ez az én személyes és titkos tippem! Nyilván nem olyan fehér homokos, kókuszpálmákkal szegélyezett, trópusi tengerpartokra kell számítani, mint amilyenek például a Seychelle-szigeteken vannak, de azt gondolom, hogy horvátországi viszonylatban a Rab-sziget strandjai a legszebbek közé tartoznak, és az egész sziget megér egy utazást, hiszen itt mindenki megtalálhatja a számítását. Nagyon hamar eltelt az az egy hét, amit a szigeten töltöttünk aktívan és tartalmasan, és azóta is az egyik kedvenc emlékünk.

SEGET VRAJNICA

A Kvarner-öböl térségéből átugrunk Dalmáciába, méghozzá a Trogir mellett található, idilli és végtelenül nyugodt faluba: Seget Vrajnicába. Egy nagyobb horvát körút során szálltunk itt meg néhány éjszakára, és fantasztikusan éreztük magunkat ebben a faluban. Ezúttal is az volt a stratégiánk, hogy egy nyugodt, csendes, félreeső helyen szálltunk meg, de fontos szempont volt, hogy a lokáció legyen közel a nagyobb városokhoz és a látnivalókhoz, tehát ideális kiindulópontja legyen a napi túráknak. Ezt teljes mértékben megkaptuk, hiszen könnyedén bejártuk innen Split és Trogir városait, valamint a Krka Nemzeti Parkot, miközben a falu békés környezetében abszolút biztosított volt a nyugodt kikapcsolódás a pihenős, strandolós napjainkon. Egy barátságos és otthonos vendégházban szálltunk meg, néhány perces sétára a falu strandjától, amit inkább csak a helyiek, környékbeliek használnak. A strand ugyan kavicsos, de a kicsi, biztonságos öböl lassan mélyülő vizében nagyszerűen lehet sznorkelezni. Persze, itt se számítsunk olyan gazdag élővilágra, mintha egy trópusi korallzátonyon lennénk, de gyerekeknek és kezdőknek abszolút ideális terep a pancsolásra és a sznorkelezés gyakorlására.

OMIŠ

Omiš a dalmát régió egyik ismert és közkedvelt nyaralóhelye, méghozzá nem véletlenül. A földrajzi elhelyezkedéséből adódóan festői környezetben, egy, magas hegyekkel határolt völgyben, a Cetina folyó deltájánál fekszik, a környék pedig ezáltal számos kirándulási és programlehetőséget nyújt. Érdemes felfedezni az óvárost és a város fölé magasodó, középkori erődöt, ahonnan pazar kilátás nyílik a Cetina folyó torkolatára. Drámai hatást keltő és lenyűgöző látvány, ahogy a Cetina folyó előbukkan a hegyek közül, és beleömlik az Adriai-tengerbe. Emellett érdemes befizetni egy hajókirándulásra a Cetina folyón, melynek során gyönyörű természeti környezetben, vadregényes tájakon, magas sziklák között, a Cetina kanyonjában sétahajókázhatunk. Végül pedig érdemes egyet andalogni a város tengerparti sétányán, melynek egyik oldalán az Adriai-tenger terül el, másik oldalán pedig a Cetina folyó és annak kikötője. A sétány egy sziklás mólóban végződik, melyen kisétálhatunk egészen a folyótorkolatig, és testközelből láthatjuk a két víztömeg egyesülését. Innen visszafordulva pedig gyönyörűen ráláthatunk a környező hegyekre és a völgyben elterülő városra. Közvetlenül a torkolat mellett pedig a város központi strandja terül el, ami egy hatalmas félkörívben kanyarodó, gyönyörű, finomhomokos öböl! Azt hiszem, mindebből világosan kitűnik, hogy Omiš mennyire kompakt célpontja lehet egy izgalmas és tartalmas utazásnak. Minket teljesen elbűvölt ez a kisváros, nagyon tetszett a kilátás az erődből, érdekesnek találtuk a folyódeltát, és különleges élmény volt a hajókirándulás a Cetina-kanyonban. Omiš határozottan az a hely, ahol akár egy teljes nyaralást is el lehet tölteni anélkül, hogy egy percig is unatkoznánk.

KOMARNA

Dalmácia déli részén, Dubrovniktól kb. 70 km-rel északra, egy kevésbé frekventált környéken található Komarna települése, ami egy csendes és bájos falu az Adriai-tenger partján. Közigazgatásilag egy nagyobb község, Klek részét képezi, mely az utolsó horvát település a bosnyák határ előtt - ez Bosznia azon része, mely lenyúlik a tengerpartig, Horvátországba ékelődve és kettészelve annak tengerparti szakaszát. Komarna álmos faluja lényegében néhány apartmanból és a helyiek által használt magánházakból, nyaralókból áll, ahol garantált a béke és a nyugalom. Ideális hely a tökéletes kikapcsolódásra és a világtól való elvonulásra, ugyanakkor remek kiindulópont lehet többek közt Dubrovnik felfedezéséhez vagy egy boszniai kiránduláshoz. A feljebb említett horvát körút részeként töltöttünk el itt is néhány napot, s innen látogattunk el Dubrovnikba, illetve átruccantunk egy napra Boszniába. Amikor pedig ejtőztünk egy napot a faluban, akkor is remekül éreztük magunkat. Egy tengerparti apartmanban szálltunk meg, ami egy privát stranddal rendelkezett. A part itt kavicsos, beljebb sziklás, és gyorsan mélyül, így gyerekes családoknak nem annyira ideális a fürdéshez, szerelmespároknak viszont tökéletes helyszín egy kis romantikázásra és a zavartalan pihenésre, hiszen a falu parti sétányán hangulatos sétákat lehet tenni. Az apartmanunk emeleti teraszáról gyönyörű kilátás nyílt a tengerpartra és az öböllel szemben fekvő félszigetre, az öböl nyugati fekvése miatt pedig a naplemente is káprázatos volt. Életünk egyik legszebb és legromantikusabb naplementés koccintásait éltük meg itt.