India körutazás egyénileg – érdekességek és praktikus információk

2024.06.13

2024 márciusában töltöttünk el 2 hetet Indiában saját szervezésben, melynek során bejártuk a híres arany háromszög városait, Delhi, Jaipur és Agra látnivalóit, valamint a Ranthambore Nemzeti Parkot, ahol egy 4 napos szafaritúrán vettünk részt, melynek során láttunk többek közt bengáli tigrist és leopárdot szabadon, a természetes élőhelyükön, ami csodálatos élmény volt. Ezekről a kalandokról az előző két blogbejegyzésben olvashatjátok a részletes útleírást, szállásajánló és minden egyéb praktikus információ kíséretében. Ebben a blogcikkben pedig megosztok néhány érdekességet az országról, valamint további általános információkat és hasznos tippeket egy indiai körutazás megszervezéséhez.

Igazából két nagy, bakancslistás álmunk volt Indiával kapcsolatban: az egyik a Taj Mahal, a világ 7 csodájának egyike, a másik pedig bengáli tigrist látni a vadonban. Hálásak vagyunk, hogy ezek az álmaink valóra váltak, de általánosságban India és az ottani kultúra sosem vonzott bennünket különösebben, ezért nem is tekintettünk úgy erre az országra, ahol szívesen utazgatnánk hosszabb ideig, ezért döntöttünk úgy, hogy az ország méreteihez képest csak egy rövidebb időtartamra, 2 hétre utazunk ide, és csak egy kis szegletében jártunk az országnak, de ezt a kis területet igyekeztük alaposan körbejárni. Így is nagy lépés volt, hogy végre bevállaltuk Indiát, mivel pár éve még nem gondoltuk volna magunkról, hogy egyszer nekivágunk Indiának önállóan, saját szervezésben, hiszen India számos kihívást tartogat az utazók számára, de mostanra sikerült annyi tapasztalatot szerezni és olyannyira kiszélesíteni a komfortzónánkat, hogy úgy éreztük, ennek is eljött az ideje az életünkben, és most már talán Indiával is képesek leszünk megbirkózni. Voltak bennünk félelmek és kétségek, de végül minden szerencsésen alakult, sikeresen vettük az akadályokat, és maximálisan teljesítettük mindazt, amit elterveztünk.

ÉRDEKESSÉGEK INDIÁRÓL

India egy hatalmas és rendkívül változatos, sokszínű ország, ami számos érdekességet rejt. Íme, 10 érdekesség az országról:

• India a világ 7. legnagyobb területű országa, a népesség tekintetében pedig 2023-ban átvette a vezetést Kínától, így a jelenlegi 1,5 milliárdos lakosságával a világ legnépesebb országa.
  • Indiában több, mint 400 nyelvet és dialektust beszélnek, de az ország egyik hivatalos nyelve az angol, amivel India a 2. legnagyobb angolul beszélő ország a világon.
  • India a hindu vallás őshazája, ami a legrégebben kialakult és jelenleg a 3. legnagyobb világvallás, gyökerei az i.e. 6. évezredig nyúlnak vissza. A hinduizmus egy bonyolult vallási rendszer, melyben számos istent és istennőt tisztelnek.
  • India a világ "legvegetáriánusabb" országa - egyes felmérések szerint a lakosság közel 40%-a nem eszik húst.
  • Köztudott, hogy a hindu vallás egyik szent állata a marha, emiatt nem esznek marhahúst, de az már kevésbé ismert tény, hogy a majmokat is mélyen tisztelik, ami Hanumán majomistennek köszönhető, és keddenként áldoznak neki azzal, hogy banánt adnak a városok utcáin szabadon kószáló majmoknak.
  • Indiában a házasságok 95%-a még mindig elrendezett házasság.
  • Az ország két nemzeti szimbóluma a páva és a bengáli tigris.
  • Indiában találták fel többek közt a sakkot és a vezeték nélküli kommunikációt is.
  • A mai India területén számos kultúra és birodalom jött létre az elmúlt évezredek során, elkezdve az Indus-völgyi civilizációtól, mely a világ egyik legősibb civilizációja, egészen a Mogul Birodalomig vagy a maharadzsák világáig. Ennélfogva India egyedülálló és felbecsülhetetlen kulturális és építészeti hagyatékkal rendelkezik; az ország területén 2 millió templom, 300 ezer mecset és több száz palota található, a főváros, Delhi pedig egyike a világ legrégebb óta lakott városainak.
  • India a világ legszennyezettebb országa, mind a folyók, mind a talaj, mind a levegő minősége kritikus, amiben szerepet játszik a túlnépesedés és az emberek mentalitása, hanyagsága, a szakértelem hiánya is.

UTAZÁS INDIÁBA: VÍZUM, REPJEGY

India vízumköteles ország, magyar állampolgárok egy egyszerűsített, online igényelhető vízummal utazhatnak az országba. Az igénylés kitöltése mindössze néhány percet vesz igénybe, a vízum ára pedig jelenleg 25 USD, és 30 napos tartózkodásra jogosít az országban.

Indiába számos lehetőségünk van eljutni kedvező áron, akár egy átszállással is. Mi az egyik legnívósabb közel-keleti légitársaságnál, az Etihadnál találtunk elég jó ár-érték arányú repjegyet. Bécsből repültünk India fővárosába, Delhibe, és az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, Abu Dhabiban volt egy átszállásunk.

INTERNET, PÉNZÜGYEK

EU-n kívüli utazásoknál általában szoktunk venni helyi SIM-kártyát, egy ideje viszont ennek egy modernebb, fejlettebb változatát, az AIRALO eSIM-et használjuk, amit nagyon egyszerűen lehet telepíteni a telefonra, miután az applikációban kiválasztottuk és megvettük a nekünk megfelelő adatcsomagot. Lehet, hogy nem ez a legolcsóbb módszer, hiszen a reptéren általában valamivel olcsóbban lehet venni fizikai kártyát az adott országban, de mindenesetre nagyon kényelmes és praktikus megoldás, hiszen nem kell fizikailag cserélgetni a kártyát, és az országba való megérkezéskor rögtön van internetünk, így sok időt és kényelmetlenséget megspórolhatunk vele. Már otthon telepítettem, majd az országba való megérkezés után csak bekapcsoltam a vonalat, a hálózat pedig prímán működött mindvégig. Van egy kedvezménykódom, aminek használatával kapsz 3$ kedvezményt a következő vásárlásból. Ha kipróbálnád, használd a MARIA1553 kódot!

Az országba való megérkezés után Revoluttal vettünk fel némi készpénzt egy reptéri bankautomatából, mivel nem szeretünk csak a bankkártyára hagyatkozni, hiszen bármikor adódhat olyan helyzet, hogy nem tudunk kártyával fizetni. Ez Indiában is beigazolódott, főként kisebb vásárlásoknál csak készpénzzel tudtunk fizetni. India hivatalos pénzneme az indiai rúpia (INR), melynek jelenlegi árfolyama: 1 INR = kb. 4,40 HUF. Külföldi utazásoknál rendkívül praktikus a Revolut bankkártya használata akár készpénzfelvételhez, akár kártyás fizetéshez, hiszen a hozzá tartozó applikációban egyszerűen, gyorsan és kedvező árfolyamon tudunk pénzt váltani, majd az adott ország pénznemében fizetni. Ha szeretnéd kipróbálni, használd a meghívókódomat!

SZÁLLÁS, ÉTKEZÉS, KÖZLEKEDÉS, AVAGY KIHÍVÁSOK INDIÁBAN

Elsősorban a híresen rossz higiéniai körülmények miatt nem akartunk 2 hétnél hosszabb időt eltölteni az országban. Csapvízzel még fogat mosni sem ajánlott, amire kínosan ügyeltünk is, az étkezéseket pedig a szállásokon oldottuk meg, ezért választottunk magasabb kategóriájú és jó értékelésű hoteleket. Az utcán és húst egyáltalán nem ettünk, továbbá megnyugtató volt a tudat, hogy a tavalyi afrikai utunk előtt több oltást is felvettünk (újat vagy emlékeztetőt), így most még viszonylag friss volt a védelem, ez is közrejátszott abban, hogy mostanra időzítettük az indiai utazásunkat, és így szerencsére semmi bajunk nem volt Indiában. A szállásainkat konkrétan megneveztem, és röviden jellemeztem az előző blogbejegyzésekben.

A közlekedés is okoz némi fejtörést Indiában. Az indiai közlekedést a folyamatos dudaszó, a hömpölygő forgalom és az átláthatatlan káosz jellemzi. Az emberek nem figyelnek egymásra, csak a dudát nyomják, és törnek előre, nem véletlenül szerepel India negatív rekordjai között a legtöbb közlekedési baleset is. A túlzsúfolt, kaotikus közlekedés miatt pedig nehézkes eljutni egyik helyről a másikra, ezzel érdemes kalkulálni. Mi imádunk vezetni, autózni, a magunk urai lenni, sokszor bevállalunk hosszabb és kalandosabb autós körutazásokat, bejártunk már olyan országokat bérautóval, ahol más a kultúra és a közlekedés, de Indiában tényleg nem érdemes autót bérelni. A városok között utaztunk vonattal és privát transzferekkel, a városokon belül pedig Uberrel, tuktukkal és sima taxival is közlekedtünk. Nagyobb távolságok esetén a vonatozás a legnépszerűbb és legelterjedtebb közlekedési mód az országban, mivel India kiterjedt és az ország kaotikus mivoltához képest meglepően hatékony vasúthálózattal rendelkezik, ami a brit gyarmati időszaknak köszönhető. A vonatozás olcsó Indiában, a szerelvények állapotáról azonban érdemes tudni, hogy nagyon régiek és koszosak, valamint előfordulhatnak késések és járattörlések, tehát célszerű rugalmasan hozzáállni a vonatozáshoz. Velünk is megesett, hogy törölték az egyik járatunkat, így az utolsó pillanatban lefoglaltunk egy privát transzfert, de miután az előző útszakaszon kipróbáltuk a vonatot, egyáltalán nem bántuk, hogy kényelmesebb és kulturáltabb körülmények között juthatunk el a következő városba. Az Uber kiválóan működik az arany háromszög nagyvárosaiban, és olcsón, könnyen lehet vele közlekedni a városokon belül.

KOMMUNIKÁCIÓ, KULTÚRA, HELYIEK MENTALITÁSA

A helyiek mentalitása szintén rejt magában kihívásokat. Az utcán és a látnivalóknál rámenős taxisok és önjelölt túravezetők hada rohamozza meg a turistákat. Ha meglátnak egy külföldi, fehér embert, rögtön hasznot akarnak húzni belőle. A kéretlen ajánlatok hárításához határozott fellépésre van szükség, és mindig ébernek kell lenni, különben hamar csapdába kerülhetünk, és lehúzás áldozatai lehetünk. Szerencsére képesek voltunk a kellő humorral és határozottsággal kezelni a kényesebb helyzeteket, ami egyrészt a mentális felkészülésnek, másrészt az eddigi utazási tapasztalatainknak is köszönhető, s így szerencsére sikerült elkerülnünk a nagyobb turistacsapdákat. Indiában továbbá van egyfajta kultúrája a külföldiekkel való fotók készítésének, nekik ugyanis a fehér bőr számít egzotikusnak, és rajonganak érte. A legtöbb látnivalónál leszólítottak minket helyi családok, akik közös képet kértek velünk. Ez eleinte aranyos és néha vicces volt, de a végére már olyan méreteket öltött, hogy megterhelővé vált. Előfordult, hogy csapatostul letámadtak, körbevettek, és ez már szinte ijesztő volt. Erre is érdemes lelkileg felkészülni. A kommunikáció egyébként gördülékenyen zajlott, hiszen a brit gyarmati időszak miatt az ország egyik hivatalos nyelve az angol, ami széles körben elterjedt és használatos. A közbiztonságot kielégítőnek véltük, bár betartottuk a józan paraszti ész diktálta szabályokat, elővigyázatosak voltunk, és sötétedés után már nem császkáltunk kint, s így nem éreztük magunkat sehol veszélyben.

ÖSSZEGZÉS

Összességében nekünk tetszett India. Voltak benne kalandok, kihívások és bosszantó apróságok, de India már csak ilyen, ezekkel együtt kell elfogadni és szeretni az országot. Tetten érhető a káosz vagy éppen a mélyszegénység, de az egyedülálló és felbecsülhetetlen kulturális és építészeti hagyaték is. A megfelelő önismeret és a korábbi utazási tapasztalataink sokat segítettek, hogy úgy álljunk hozzá Indiához, illetve úgy szervezzük meg ezt az utazást is, hogy igazán jól érezzük magunkat közben, és kihozzuk a rendelkezésünkre álló időből és lehetőségekből a maximumot. Noha nem lesz a kedvenc országunk, nagyon boldogok és hálásak vagyunk, hogy ide is eljutottunk, és sikeresen megvalósítottuk mindazt, amit elterveztünk. Bejártunk 10 világörökségi helyszínt, felfedeztük a világ 7 csodájának egyikét, sok érdekességet megtanultunk a hindu vallásról, a mogul építészetről vagy épp a maharadzsák világáról, és megismerkedtünk az indiai vadvilággal is. Egy hatalmas és izgalmas kaland volt az egész!

Érdemes követni a blogunk Facebook-oldalát, Instagram-profilját és TikTok-csatornáját is, ahol további képes beszámolókat, részletes sztorikat és videós formában megosztott érdekességeket találhattok az utazásainkról.

Figyelem! Az indiai blogcikksorozatban feltüntetett árak és praktikus információk 2024-ben voltak érvényben, a későbbiekben természetesen bármikor változhatnak. Az aktuális információkról mindig érdemes a konzuli szolgálat és az adott ország hivatalos turisztikai weboldalán tájékozódni. Ez az oldal és blogcikk nem egy hivatalos turisztikai tájékoztató, hanem egy személyes blog és élménybeszámoló, mely teljes mértékben a saját és egy adott idősávban szerzett tapasztalatainkon alapul, melyekkel szeretnénk utazási ötleteket, hasznos tippeket és inspirációt nyújtani az utazáshoz.